Geen bussen meer op Grote Markt
Over een paar jaar rijden er geen bussen meer over de Grote Markt. Ook in de Brugstraat verdwijnen de bussen. De Groningse gemeenteraad stelde woensdag 24 februari de Binnenstadsvisie ‘Bestemming Binnenstad’ vast. Die gaat uit van andere busroutes en meer ruimte voor voetgangers en fietsers in het centrum.
Wethouder Joost van Keulen (VVD) noemde de Binnenstadsvisie een “historisch voorstel”. “Het is een noodzakelijke ingreep zodat onze binnenstad de komende decennia het kloppend hart van Noord Nederland blijft, waar je niet alleen komt om te shoppen maar ook om te zijn.” Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Benni Leemhuis wordt de Groningse binnenstad rustiger, veiliger, mooier en prettiger. “Iedereen kan straks van twintig procent meer ruimte gebruik maken. De mensen hebben behoefte aan meer groen en meer zitplekken en dat gaat nu gebeuren.” Zonder de bussen moet de binnenstad schoner worden. “De Stad is toe aan schone lucht”, zei Berndt Benjamins van D66. “Wij kijken ernaar uit dat je op en rond de Grote Markt kunt lopen zonder uitlaatgassen van talloze bussen in te ademen”, loofde Gerjan Kelder van de Partij voor de Dieren de binnenstadsplannen van het college. “En dat je er kunt fietsen zonder een bus op je hielen.”
De discussie in de raad ging veel over de bussen die niet meer op de Grote Markt komen. Tot frustratie van wethouder Van Keulen. “Dit is meer dan een busplan. Dit gaat over de toekomst van de binnenstad.” SP, CDA, Stadspartij en ChristenUnie maken zich zorgen over een busloze Grote Mark. “Zevenduizend mensen maken dagelijks gebruik van de haltes op de Grote Markt en de A-kerk”, aldus Wim Koks van de SP. “Wat gaan die mensen doen?” Zijn partij overhandigde voorafgaande aan de vergadering 2500 handtekeningen tegen het verdwijnen van de bussen op de Grote Markt aan het college. “Die 7.000 mensen moeten kunnen blijven komen.” Volgens fractievoorzitter Inge Jongman van de ChristenUnie is de Binnenstadsvisie in tegenspraak met de HOV-visie uit 2013.” Daarin zijn de bussen op de Grote Markt heel belangrijk.” Amrut Sijbolts, fractievoorzitter van de Stadspartij, sprak zijn zorg uit over de gevolgen voor de winkels. Hij refereerde aan het faillissement van onder meer V&D en Perry Sport. “Wordt de leegte nog groter als je de bussen weghaalt?”
Volgens de binnenstadsplannen worden drie alternatieven van vervoer naar de binnenstad onderzocht om de Grote Markt ook voor ‘minder mobielen’ bereikbaar te houden: de Binnenstadsbus (een systeem van kleine pendelbussen), de SunShuttle (een elektrisch treintje) en de Snap-Cab (een elektrische fietstaxi of golfkar). “De Shuttle en de Cab zijn niet serieus te nemen”, aldus SP’er Koks. ”En de capaciteit van de bus is niet genoeg. Wij geloven niet in de alternatieven.” Herman Pieter Ubbens (CDA), die de schatting van 22 miljoen euro aan kosten voor de uitvoering van de visie aan de lage kant vindt, zei: “Belangrijke nadelen worden doorgeschoven naar de toekomst.” Sebastiaan Ruddijs (PvdA) gelooft met aanvullend vervoer juist in verbetering van de huidige situatie omdat dan bijvoorbeeld ook de Broerstraat kan worden bediend. De VVD, voorstander van de Binnenstadsvisie, kwam met een eigen alternatief: de kabelbaan. “Die is voor iedereen toegankelijk”, aldus VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge. Ook zij heeft er vertrouwen in. “De Grote Markt blijft bereikbaar voor mensen met een beperking, die garantie hebben we.”
Ubbens (CDA) en Jongman (ChristenUnie) dienden een motie in die om nader onderzoek vroeg. Daar wilde wethouder Van Keulen niet aan. “We zijn hier al 2,5 jaar mee bezig. Het gaat om de fundamentele vraag of je gelooft dat dit plan gaat werken. Het college gelooft van wel. Het gaat nu om het ‘wat’. Het ‘hoe’ gaan we de komende periode doen.” De motie haalde geen meerderheid. Oppositiepartijen als CDA en Stadspartij waren teleurgesteld in de weigering van de wethouder nieuw onderzoek te doen. “Vertrouwen is goed”, aldus Sijbolts. “Maar zekerheid is beter.” Ubbens: “Ik ben teleurgesteld dat er geen onderbouwing van de nieuwe busroutes komt.” Uiteindelijk stemde een minderheid van SP, CDA, ChristenUnie en Stadspartij tegen de Binnenstadsvisie (25 stemmen voor, 14 stemmen tegen).
Wethouder Joost van Keulen (VVD) noemde de Binnenstadsvisie een “historisch voorstel”. “Het is een noodzakelijke ingreep zodat onze binnenstad de komende decennia het kloppend hart van Noord Nederland blijft, waar je niet alleen komt om te shoppen maar ook om te zijn.” Volgens GroenLinks-fractievoorzitter Benni Leemhuis wordt de Groningse binnenstad rustiger, veiliger, mooier en prettiger. “Iedereen kan straks van twintig procent meer ruimte gebruik maken. De mensen hebben behoefte aan meer groen en meer zitplekken en dat gaat nu gebeuren.” Zonder de bussen moet de binnenstad schoner worden. “De Stad is toe aan schone lucht”, zei Berndt Benjamins van D66. “Wij kijken ernaar uit dat je op en rond de Grote Markt kunt lopen zonder uitlaatgassen van talloze bussen in te ademen”, loofde Gerjan Kelder van de Partij voor de Dieren de binnenstadsplannen van het college. “En dat je er kunt fietsen zonder een bus op je hielen.”
De discussie in de raad ging veel over de bussen die niet meer op de Grote Markt komen. Tot frustratie van wethouder Van Keulen. “Dit is meer dan een busplan. Dit gaat over de toekomst van de binnenstad.” SP, CDA, Stadspartij en ChristenUnie maken zich zorgen over een busloze Grote Mark. “Zevenduizend mensen maken dagelijks gebruik van de haltes op de Grote Markt en de A-kerk”, aldus Wim Koks van de SP. “Wat gaan die mensen doen?” Zijn partij overhandigde voorafgaande aan de vergadering 2500 handtekeningen tegen het verdwijnen van de bussen op de Grote Markt aan het college. “Die 7.000 mensen moeten kunnen blijven komen.” Volgens fractievoorzitter Inge Jongman van de ChristenUnie is de Binnenstadsvisie in tegenspraak met de HOV-visie uit 2013.” Daarin zijn de bussen op de Grote Markt heel belangrijk.” Amrut Sijbolts, fractievoorzitter van de Stadspartij, sprak zijn zorg uit over de gevolgen voor de winkels. Hij refereerde aan het faillissement van onder meer V&D en Perry Sport. “Wordt de leegte nog groter als je de bussen weghaalt?”
Volgens de binnenstadsplannen worden drie alternatieven van vervoer naar de binnenstad onderzocht om de Grote Markt ook voor ‘minder mobielen’ bereikbaar te houden: de Binnenstadsbus (een systeem van kleine pendelbussen), de SunShuttle (een elektrisch treintje) en de Snap-Cab (een elektrische fietstaxi of golfkar). “De Shuttle en de Cab zijn niet serieus te nemen”, aldus SP’er Koks. ”En de capaciteit van de bus is niet genoeg. Wij geloven niet in de alternatieven.” Herman Pieter Ubbens (CDA), die de schatting van 22 miljoen euro aan kosten voor de uitvoering van de visie aan de lage kant vindt, zei: “Belangrijke nadelen worden doorgeschoven naar de toekomst.” Sebastiaan Ruddijs (PvdA) gelooft met aanvullend vervoer juist in verbetering van de huidige situatie omdat dan bijvoorbeeld ook de Broerstraat kan worden bediend. De VVD, voorstander van de Binnenstadsvisie, kwam met een eigen alternatief: de kabelbaan. “Die is voor iedereen toegankelijk”, aldus VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge. Ook zij heeft er vertrouwen in. “De Grote Markt blijft bereikbaar voor mensen met een beperking, die garantie hebben we.”
Ubbens (CDA) en Jongman (ChristenUnie) dienden een motie in die om nader onderzoek vroeg. Daar wilde wethouder Van Keulen niet aan. “We zijn hier al 2,5 jaar mee bezig. Het gaat om de fundamentele vraag of je gelooft dat dit plan gaat werken. Het college gelooft van wel. Het gaat nu om het ‘wat’. Het ‘hoe’ gaan we de komende periode doen.” De motie haalde geen meerderheid. Oppositiepartijen als CDA en Stadspartij waren teleurgesteld in de weigering van de wethouder nieuw onderzoek te doen. “Vertrouwen is goed”, aldus Sijbolts. “Maar zekerheid is beter.” Ubbens: “Ik ben teleurgesteld dat er geen onderbouwing van de nieuwe busroutes komt.” Uiteindelijk stemde een minderheid van SP, CDA, ChristenUnie en Stadspartij tegen de Binnenstadsvisie (25 stemmen voor, 14 stemmen tegen).
Geen opmerkingen: