Ads Top

Mobilock eerste fietsslot ter wereld met IOT-verbinding

Dankzij het gebruik van LORA-technologie van KPN is Mobilock het eerste fietsslot ter wereld dat verbonden is met het Internet of Things (IOT). Daardoor kunnen deelfietsen waarbij de smartphone als fietssleutel wordt gebruikt overal en altijd real time gevolgd en gelokaliseerd worden, zonder het gebruik van GPS.

Fietsdeelsystemen worden steeds populairder om het vervoer in grote steden te verduurzamen. Steden als Barcelona, Parijs, Kopenhagen, Hangzhou en New York staan er bekend om. Om het delen van fietsen te vereenvoudigen heeft Mobilock een fietsslot ontwikkeld dat via een app op de telefoon geopend kan worden. Het systeem kan zonder betaalzuilen, fietsklemmen of extra stallingen overal ter wereld ingevoerd worden. Het maakt gebruik van zaken die er al zijn. In Nederland zijn dat bijna 19 miljoen fietsen, circa 8 miljoen smartphones en tienduizenden fietsenstallingen. Daarom wordt Mobilock hier al gezien als het hightech vervolg op het bekende Witte Fietsenplan.

Sinds de presentatie in januari dit jaar wordt het bedrijf bedolven onder aanvragen van fietsverhuurders, bedrijven, bungalowparken, hotels en andere ondernemers uit de toeristenindustrie. In april worden de eerste sloten geleverd.

Met LORA van KPN wordt een nieuwe technologie in het slot geïmplementeerd. LORA staat voor Low Power Wide Area Networks (Long Range) en maakt het mogelijk miljarden apparaten op grote afstand via 3G en 4G te verbinden met het internet. Het grote voordeel hiervan is het lage energieverbruik. LORA-chips en sensoren gebruiken weinig stroom, waardoor een apparaat dat met het LORA-netwerk is verbonden vijftien jaar lang data en commando’s kan verzenden op slechts twee penlite batterijen.

Voor Mobilock biedt de technologie diverse voordelen. Het wordt mogelijk om real-time de locaties van fietsen die met het slot zijn uitgerust op te vragen en te monitoren. Niet alleen als het fietsslot wordt gebruikt, maar ook als de fiets onderweg is. Daardoor kunnen fietsdeelsystemen beter beheerd en gemanaged worden. Ook hoeft het slot geen zware batterij te hebben, zoals bij sommige GPS-systemen.

 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.