Ruimte voor fietsparkeren in Amsterdam
In het rek, en maximaal 14 dagen. Deze duidelijke regels voor fietsparkeren gelden vanaf september bij alle Amsterdamse stations. Daarnaast voert de hoofdstad per 1 september binnen de gehele ring de zeswekenregel in: fietsen die langer dan 6 weken ongebruikt op straat staan, kunnen worden verwijderd. Door de nieuwe maximale parkeerduur zijn plaatsen straks niet meer onnodig bezet.
Wethouder Litjens (Verkeer) laat de komende jaren ook zo’n 40.000 extra fietsparkeerplekken bouwen en zet in op slimmer gebruik van bestaande plekken. Zo is onlangs een nieuw systeem in gebruik genomen in de fietsparkeergarage bij Paradiso, waarmee je direct kunt zien hoeveel vrije plekken er nog zijn.
Wethouder Litjens (Verkeer): “Amsterdammers fietsen veel en vaak. Dat is mooi, want het is gezond en goed voor het milieu. De keerzijde van dat succes is dat soms hele pleinen en straten vol staan met fietsen waar niemand meer naar omkijkt. Vooral bij stations herkent iedereen dat beeld wel en het is een van de grootste ergernissen van Amsterdammers. Door ongebruikte fietsen en wrakken weg te halen, maken we ruimte voor mensen die hun fiets willen neerzetten. En dat zorgt uiteindelijk voor minder overlast op straat en stoep.”
Uit tellingen blijkt dat zo’n 15% van de fietsen in de rekken niet gebruikt wordt of een wrak is. Zeker in drukke woonbuurten is dit een probleem, omdat daar vaak geen plek is voor extra fietsenrekken. Met de zeswekenregel komt er in deze buurten meer plek in het rek. De regel geldt nu al in een 30-tal drukke winkelgebieden en -straten, straks in het hele gebied binnen de ring A10 en bezuiden het IJ. Handhaving op deze regel vindt plaats als er in buurten sprake is van overvolle fietsenrekken.
In stadsdeel Centrum wordt vanaf mei al proefgedraaid met de nieuwe regel, rond het Waterlooplein en rond de Nieuwmarkt. De invoering van de regel in het hele gebied binnen de ring, en ten zuiden van ‘t IJ, gaat gepaard met een campagne die Amsterdammers met de nieuwe regel vertrouwd moet maken.
Vanaf september maakt nieuwe bebording bij de stations duidelijk dat daar in de rekken en niet langer dan 14 dagen onafgebroken gestald mag worden. Deze bebording komt voort uit een proef:
Wethouder Litjens (Verkeer) laat de komende jaren ook zo’n 40.000 extra fietsparkeerplekken bouwen en zet in op slimmer gebruik van bestaande plekken. Zo is onlangs een nieuw systeem in gebruik genomen in de fietsparkeergarage bij Paradiso, waarmee je direct kunt zien hoeveel vrije plekken er nog zijn.
Wethouder Litjens (Verkeer): “Amsterdammers fietsen veel en vaak. Dat is mooi, want het is gezond en goed voor het milieu. De keerzijde van dat succes is dat soms hele pleinen en straten vol staan met fietsen waar niemand meer naar omkijkt. Vooral bij stations herkent iedereen dat beeld wel en het is een van de grootste ergernissen van Amsterdammers. Door ongebruikte fietsen en wrakken weg te halen, maken we ruimte voor mensen die hun fiets willen neerzetten. En dat zorgt uiteindelijk voor minder overlast op straat en stoep.”
Uit tellingen blijkt dat zo’n 15% van de fietsen in de rekken niet gebruikt wordt of een wrak is. Zeker in drukke woonbuurten is dit een probleem, omdat daar vaak geen plek is voor extra fietsenrekken. Met de zeswekenregel komt er in deze buurten meer plek in het rek. De regel geldt nu al in een 30-tal drukke winkelgebieden en -straten, straks in het hele gebied binnen de ring A10 en bezuiden het IJ. Handhaving op deze regel vindt plaats als er in buurten sprake is van overvolle fietsenrekken.
In stadsdeel Centrum wordt vanaf mei al proefgedraaid met de nieuwe regel, rond het Waterlooplein en rond de Nieuwmarkt. De invoering van de regel in het hele gebied binnen de ring, en ten zuiden van ‘t IJ, gaat gepaard met een campagne die Amsterdammers met de nieuwe regel vertrouwd moet maken.
Vanaf september maakt nieuwe bebording bij de stations duidelijk dat daar in de rekken en niet langer dan 14 dagen onafgebroken gestald mag worden. Deze bebording komt voort uit een proef:
Geen opmerkingen: