Amsterdamse tramrails uit eigen fabriek
Zo’n zestig GVB’ers gaan straks flink aan de slag. In zeven dagen, 24 uur per dag, leggen zij één kilometer nieuwe tramrails aan op het Leidseplein. Waar komen deze nieuwe rails vandaan? We bezochten de fabriek van het GVB in Duivendrecht, waar zij zélf de rails maken. Op maat.
“Kunstwerkjes zijn het”, zegt Van Beest als we door de gigantisch grote fabriekshal lopen. Jasper van Beest, technisch medewerker van GVB, leidt ons rond. Wij kijken naar enorme stukken rails met het woord Leidseplein erop. Het ziet er robuust en sterk uit. “Deze kruising, daar zijn we twee maanden mee bezig geweest”, zegt hij met harde stem om boven het fabriekslawaai uit te komen. Overal zijn mannen bezig, her en der doemt fel licht op, van het lassen. “We zijn keihard aan het werk en liggen op schema”.
In de fabriek in Duivendrecht maakt GVB nieuwe tramrails, voor de hele stad. Op maat, zodat ze precies in de weg vallen, en doen wat ze moeten doen. De tram er soepel en veilig overheen laten rijden. Elke bocht, elke kruising is anders. “Het is een echt precisiewerk. Het luistert nauw, tot op de millimeter. Zo liggen rails altijd precies op 1,435 meter van elkaar”, zegt Van Beest.
“Kunstwerkjes zijn het”, zegt Van Beest als we door de gigantisch grote fabriekshal lopen. Jasper van Beest, technisch medewerker van GVB, leidt ons rond. Wij kijken naar enorme stukken rails met het woord Leidseplein erop. Het ziet er robuust en sterk uit. “Deze kruising, daar zijn we twee maanden mee bezig geweest”, zegt hij met harde stem om boven het fabriekslawaai uit te komen. Overal zijn mannen bezig, her en der doemt fel licht op, van het lassen. “We zijn keihard aan het werk en liggen op schema”.
In de fabriek in Duivendrecht maakt GVB nieuwe tramrails, voor de hele stad. Op maat, zodat ze precies in de weg vallen, en doen wat ze moeten doen. De tram er soepel en veilig overheen laten rijden. Elke bocht, elke kruising is anders. “Het is een echt precisiewerk. Het luistert nauw, tot op de millimeter. Zo liggen rails altijd precies op 1,435 meter van elkaar”, zegt Van Beest.
Geen opmerkingen: