Betrouwbaarheid treinreis kan beter
Het verbeteren van de betrouwbaarheid van de treinreis is de komende jaren een van de belangrijkste aandachtspunten voor het openbaar vervoer. Dat bespreekt prof. dr. Dennis Huisman vrijdag 18 november 2016 in zijn inaugurele rede: Goed, beter, best! Over Optimalisatie in het openbaar vervoer. Naast kostenbesparing is de service aan de reiziger van belang, stelt hij. Huisman aanvaardt met zijn rede het ambt van bijzonder hoogleraar Openbaar Vervoer Optimalisatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vanwege het Erasmus Trustfonds.
In het openbaar vervoer is de afgelopen decennia optimalisatie vooral succesvol toegepast bij tactische of operationele planningsproblemen. Doel was daarbij vooral het reduceren van kosten. Dit blijft ook de komende jaren belangrijk. In zijn rede gaat Huisman vooral in op het vinden van de “beste” planning en op het verbeteren van de service aan de reiziger. Hij bespreekt met name het verbeteren van de betrouwbaarheid van de treinreis. Vertragingen zijn immers één van de grootste ergernissen van de reiziger. Door “goed” gebruik te maken van optimalisatie kan ook op dit punt het openbaar vervoer “beter” worden.
Met de nieuwe leerstoel (omvang 0,4 fte) breidt Erasmus School of Economics de huidige activiteiten op het gebied van openbaar vervoer optimalisatie uit en versterkt ze ook daarmee haar reputatie op dit vlak. Huisman combineert zijn aanstelling als bijzonder hoogleraar met zijn werk voor de NS.
Het vakgebied van de Operations Research ontwikkelt zich steeds verder door toenemende rekenkracht van de computers en de grotere beschikbaarheid van data (bijvoorbeeld vanuit de OV-chipkaart). Als gevolg daarvan is het steeds beter mogelijk om ook real-time beslissingen te ondersteunen door middel van optimalisatie, waar dat in het verleden beperkt bleef tot de planningsfase. NS gebruikt een aantal van deze technieken al in de praktijk.
In het openbaar vervoer is de afgelopen decennia optimalisatie vooral succesvol toegepast bij tactische of operationele planningsproblemen. Doel was daarbij vooral het reduceren van kosten. Dit blijft ook de komende jaren belangrijk. In zijn rede gaat Huisman vooral in op het vinden van de “beste” planning en op het verbeteren van de service aan de reiziger. Hij bespreekt met name het verbeteren van de betrouwbaarheid van de treinreis. Vertragingen zijn immers één van de grootste ergernissen van de reiziger. Door “goed” gebruik te maken van optimalisatie kan ook op dit punt het openbaar vervoer “beter” worden.
Met de nieuwe leerstoel (omvang 0,4 fte) breidt Erasmus School of Economics de huidige activiteiten op het gebied van openbaar vervoer optimalisatie uit en versterkt ze ook daarmee haar reputatie op dit vlak. Huisman combineert zijn aanstelling als bijzonder hoogleraar met zijn werk voor de NS.
Het vakgebied van de Operations Research ontwikkelt zich steeds verder door toenemende rekenkracht van de computers en de grotere beschikbaarheid van data (bijvoorbeeld vanuit de OV-chipkaart). Als gevolg daarvan is het steeds beter mogelijk om ook real-time beslissingen te ondersteunen door middel van optimalisatie, waar dat in het verleden beperkt bleef tot de planningsfase. NS gebruikt een aantal van deze technieken al in de praktijk.
Geen opmerkingen: