Busstation naar zuidkant van Hoofdstation Groningen
Het busstation bij het Hoofdstation Groningen wordt van de noordkant naar de zuidkant verplaatst. Daartoe heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen een voorstel gedaan. Op de huidige plek aan de noordkant is te weinig ruimte om de groei van het busvervoer in de toekomst op te vangen. De plannen zijn onderdeel van het project Groningen Spoorzone, waarin de komende jaren wordt gewerkt aan het spoor en het Hoofdstation. De provincie Groningen is hierbij een van de betrokken partijen.
Meer mensen zullen de komende jaren gebruik gaan maken van de bus, wat betekent dat de bushaltes uitgebreid moeten worden en dat er ook meer haltes bij moeten komen. Daarnaast worden de bussen steeds langer. Rondom het huidige busstation is te weinig ruimte om uit te breiden. Verder is het busstation nu slecht toegankelijk voor minder validen en is de verkeersituatie eromheen - het kruispunt van de Stationsweg en de Werkmanbrug - erg onveilig. De verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde biedt uitkomst.
Op dit moment zijn er ten zuiden van het Hoofdstation al zes haltes, bedoeld voor bussen die vanuit het westen van de stad komen. Als de plannen voor de verplaatsing doorgaan komen daar dus in de toekomst meer haltes bij. Mogelijk wordt het nieuwe busstation dan één lang busperron met haltes. Het busstation moet te bereiken zijn via een reizigerstunnel, die ook gebruikt kan worden door treinreizigers. Dat heeft als voordeel dat reizigers de busbaan niet meer hoeven over te steken en dat er straks één OV-knooppunt ontstaat.
Op 16 november is er een inloopbijeenkomst over de plannen, in de Puddingfabriek, Viaductstraat 3-4, tussen 19.30 en 21.00 uur. De plannen worden naar verwachting eind november in de gemeenteraad besproken.
Meer mensen zullen de komende jaren gebruik gaan maken van de bus, wat betekent dat de bushaltes uitgebreid moeten worden en dat er ook meer haltes bij moeten komen. Daarnaast worden de bussen steeds langer. Rondom het huidige busstation is te weinig ruimte om uit te breiden. Verder is het busstation nu slecht toegankelijk voor minder validen en is de verkeersituatie eromheen - het kruispunt van de Stationsweg en de Werkmanbrug - erg onveilig. De verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde biedt uitkomst.
Op dit moment zijn er ten zuiden van het Hoofdstation al zes haltes, bedoeld voor bussen die vanuit het westen van de stad komen. Als de plannen voor de verplaatsing doorgaan komen daar dus in de toekomst meer haltes bij. Mogelijk wordt het nieuwe busstation dan één lang busperron met haltes. Het busstation moet te bereiken zijn via een reizigerstunnel, die ook gebruikt kan worden door treinreizigers. Dat heeft als voordeel dat reizigers de busbaan niet meer hoeven over te steken en dat er straks één OV-knooppunt ontstaat.
Op 16 november is er een inloopbijeenkomst over de plannen, in de Puddingfabriek, Viaductstraat 3-4, tussen 19.30 en 21.00 uur. De plannen worden naar verwachting eind november in de gemeenteraad besproken.
Geen opmerkingen: