Slimme sensoren helpen bij problemen op het spoor
Dankzij draadloze sensoren op de treinrails kan ProRail in de toekomst sneller inspelen op problemen door onder meer winterweer. Door het plaatsen van smart sensoren en ze aan te sluiten op een speciaal draadloos communicatienetwerk kan men van alles op afstand meten, zoals temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht.
De sensoren zijn afgelopen jaar rond Utrecht Centraal al getest. Doel was om de temperatuur van wissels te meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert en hoe het spoor zich gedraagt bij de actuele temperatuur. De resultaten waren positief. Dankzij de sensoren krijgt ProRail snel informatie en kan men waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgt men dat door via de sensoren. Hierdoor is er bij winterweer minder kans op vertragingen en kan men waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen.
De sensoren zijn afgelopen jaar rond Utrecht Centraal al getest. Doel was om de temperatuur van wissels te meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert en hoe het spoor zich gedraagt bij de actuele temperatuur. De resultaten waren positief. Dankzij de sensoren krijgt ProRail snel informatie en kan men waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgt men dat door via de sensoren. Hierdoor is er bij winterweer minder kans op vertragingen en kan men waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen.
Geen opmerkingen: