Grande finale voor spoorverdubbeling bij Utrecht
In de herfstvakantie werkt ProRail dag en nacht aan de spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn. Een gigantisch project met een schitterende nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Op maandag 29 oktober neemt men ook de tweede spoorbrug weer in gebruik.
Het traject Utrecht Centraal - Leidsche Rijn gaat van twee naar vier sporen. Sprinters en Intercity's rijden vanaf medio december niet meer op hetzelfde spoor. Dat heeft veel voordelen: minder kans op vertraging en kortere reistijden. Bovendien maakt die flexibiliteit vanaf de nieuwe dienstregeling eind 2018 de inpassing van een heel nieuw station in de dienstregeling mogelijk: Lansingerland-Zoetermeer, met vier keer per uur een Sprinter.
De verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is een enorm groot project. Belangrijk onderdeel was de bouw en aanleg van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In november 2017 werd de spoorbrug tussen de twee bestaande bruggen ingelegd.
De 'oude' spoorbrug is stiller gemaakt, gereviseerd en 30 centimeter hoger gelegd. Door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier de sporen in gebruik kunnen worden genomen. Maandagochtend 29 oktober kan over beide spoorbruggen worden gereden. De spoorverdubbeling is dan een feit.
Het traject Utrecht Centraal - Leidsche Rijn gaat van twee naar vier sporen. Sprinters en Intercity's rijden vanaf medio december niet meer op hetzelfde spoor. Dat heeft veel voordelen: minder kans op vertraging en kortere reistijden. Bovendien maakt die flexibiliteit vanaf de nieuwe dienstregeling eind 2018 de inpassing van een heel nieuw station in de dienstregeling mogelijk: Lansingerland-Zoetermeer, met vier keer per uur een Sprinter.
De verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is een enorm groot project. Belangrijk onderdeel was de bouw en aanleg van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. In november 2017 werd de spoorbrug tussen de twee bestaande bruggen ingelegd.
De 'oude' spoorbrug is stiller gemaakt, gereviseerd en 30 centimeter hoger gelegd. Door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier de sporen in gebruik kunnen worden genomen. Maandagochtend 29 oktober kan over beide spoorbruggen worden gereden. De spoorverdubbeling is dan een feit.
Geen opmerkingen: