Nieuwe OV-visie zet in op gedeelde mobiliteit
In de toekomst bestaat het Brabantse OV niet meer alleen uit (buurt)bussen; ook meerijddiensten, deelauto’s en -fietsen worden onderdeel van het mobiliteitsaanbod. Aldus de nieuwe OV-visie die de provincie in samenspraak met deskundigen en reizigers heeft opgesteld.
De nieuwe visie ‘Gedeelde Mobiliteit is Maatwerk’ speelt in op de nieuwe technieken die het mogelijk maken om eenvoudiger, anders en flexibel te reizen.
Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘Die veranderende omgeving verplicht ons om nu de vraag te stellen of ons openbaar vervoer daar een rol van betekenis in kan blijven spelen. Kunnen we de investering van € 90 miljoen die we nu elk jaar inzetten voor onze bussen, gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving?’
In de nieuwe OV-visie zet de provincie de kaders uiteen voor de ontwikkeling van het gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden, enzovoorts. ‘Niet alles gaat op de schop’, vertelt Van der Maat. ‘Ook in de komende decennia blijven spoor en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de ruggengraat van ons openbaar vervoer. De stations van nu worden mobiliteitshubs, maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale HOV haltes. Plekken waar je veilig je fiets stalt, een deelauto neemt, iemand even op de trein zet, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stapt en meteen een pakketje ophaalt of boodschappen doet bij een pick-uppoint.’ Die hubs worden cruciale linken in de mobiliteit. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden.
De nieuwe visie ‘Gedeelde Mobiliteit is Maatwerk’ speelt in op de nieuwe technieken die het mogelijk maken om eenvoudiger, anders en flexibel te reizen.
Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘Die veranderende omgeving verplicht ons om nu de vraag te stellen of ons openbaar vervoer daar een rol van betekenis in kan blijven spelen. Kunnen we de investering van € 90 miljoen die we nu elk jaar inzetten voor onze bussen, gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving?’
In de nieuwe OV-visie zet de provincie de kaders uiteen voor de ontwikkeling van het gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden, enzovoorts. ‘Niet alles gaat op de schop’, vertelt Van der Maat. ‘Ook in de komende decennia blijven spoor en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de ruggengraat van ons openbaar vervoer. De stations van nu worden mobiliteitshubs, maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale HOV haltes. Plekken waar je veilig je fiets stalt, een deelauto neemt, iemand even op de trein zet, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stapt en meteen een pakketje ophaalt of boodschappen doet bij een pick-uppoint.’ Die hubs worden cruciale linken in de mobiliteit. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden.
Geen opmerkingen: