Sensoren op reizigerstreinen
ProRail heeft onlangs samen met NS in twee reizigerstreinen sensoren ingebouwd om zo realtime baanligging, wissels en spoorstaven te meten. Daardoor wordt er meer actuele data verzameld over de staat van het spoor.
Het gaat om sensoren die bewegingen en trillingen van wielen, geluid, temperatuur, luchtvochtigheid en locatie meten. Ze zijn gemonteerd op twee treinen van het type SLT (sprinter) en VIRM (dubbeldekker) die in normale dienstregeling rijden.Tot nog toe worden metingen uitgevoerd met speciale meettreinen die ca. twee keer paar jaar het gehele spoor monitoren. Door de sensoren te plaatsen op reizigerstreinen wordt het nu mogelijk om de kwaliteit van het spoor continu te meten.
Naar verwachting kunnen problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten hiermee vroegtijdig worden gesignaleerd. De hoop is dat zodoende een deel van de treinvertragingen kan worden voorkomen.
De twee treinen met sensoren komen voort uit het project Camino, een innovatief samenwerkingsproject van ProRail en NS. Als de proef succesvol is, worden meer reizigerstreinen uitgerust met dergelijke sensoren. Binnen Camino is voorzien om in 2019 meer typen sensoren te testen en hierbij verschillende partners uit de spoorsector te betrekken.
Het gaat om sensoren die bewegingen en trillingen van wielen, geluid, temperatuur, luchtvochtigheid en locatie meten. Ze zijn gemonteerd op twee treinen van het type SLT (sprinter) en VIRM (dubbeldekker) die in normale dienstregeling rijden.Tot nog toe worden metingen uitgevoerd met speciale meettreinen die ca. twee keer paar jaar het gehele spoor monitoren. Door de sensoren te plaatsen op reizigerstreinen wordt het nu mogelijk om de kwaliteit van het spoor continu te meten.
Naar verwachting kunnen problemen zoals verzakkingen, wisselbeschadigingen en spoorstaafdefecten hiermee vroegtijdig worden gesignaleerd. De hoop is dat zodoende een deel van de treinvertragingen kan worden voorkomen.
De twee treinen met sensoren komen voort uit het project Camino, een innovatief samenwerkingsproject van ProRail en NS. Als de proef succesvol is, worden meer reizigerstreinen uitgerust met dergelijke sensoren. Binnen Camino is voorzien om in 2019 meer typen sensoren te testen en hierbij verschillende partners uit de spoorsector te betrekken.
Geen opmerkingen: