Kritiekpunten nieuwe busdienstregeling Arnhem/Nijmegen
De plannen voor de nieuwe busdienstregeling van Breng in Arnhem en Nijmegen laten geen hele grote wijzigingen zien. Toch heeft Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen wel wat kritiekpunten. Gelukkig staan er ook wat verbeteringen op de planning.
Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen is niet gelukkig met het plan om lijn 9 tussen Arnhem Centraal, de wijk Hoogkamp en Schaarsbergen op zondagavond te schrappen. Ook het verdwijnen van bus 13 tussen Arnhem Centraal en Klarendal in de avond en in het weekend kan op commentaar rekenen. Rover vindt de taxidienst Breng Flex hiervoor geen alternatief, onder meer vanwege de hoge vaste ritprijs van 3,50 euro.
Het omwisselen van de routes van de lijnen 331 en 14 in de buurt van de nieuwbouwwijk De Grote Boel vindt Rover ook geen goed idee. Het aantal instappers bij de haltes aan de Fruitlaan in Oosterhout is op dit moment veel groter dan bij de haltes aan de Griftdijk. In Nijmegen valt vooral de frequentiedaling van de drukke buslijn 6 van station Nijmegen Dukenburg naar Neerbosch in verkeerde aarde. In de daluren en op zaterdag rijden er straks geen zes maar vier bussen per uur.
De provincie Gelderland zette gelukkig wel een streep door een aantal Breng-plannen. Zo blijft de hoogzomerdienstregeling zeven weken, in plaats van de door Breng gewenste acht weken. De buurtbus tussen Elst en Bemmel wordt niet opgeheven. En er worden niet meer reguliere lijnen vervangen door Breng Flex: de pilot van de taxidienst wordt eerst grondig geëvalueerd. Volgend jaar neemt de provincie een beslissing over Breng Flex.
Rover Arnhem/Nijmegen is te spreken over het verbeteren van de bushaltes. Breng heeft de haltevertrekstaten en plattegronden fors vernieuwd. Ze zijn duidelijker en overzichtelijker. De vervoerder is ook al begonnen om alle bushokjes te vervangen. De nieuwe bankjes zijn van bamboe en aluminium. De armsteunen en rugleuning zorgen voor meer comfort voor ouderen.
Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen is niet gelukkig met het plan om lijn 9 tussen Arnhem Centraal, de wijk Hoogkamp en Schaarsbergen op zondagavond te schrappen. Ook het verdwijnen van bus 13 tussen Arnhem Centraal en Klarendal in de avond en in het weekend kan op commentaar rekenen. Rover vindt de taxidienst Breng Flex hiervoor geen alternatief, onder meer vanwege de hoge vaste ritprijs van 3,50 euro.
Het omwisselen van de routes van de lijnen 331 en 14 in de buurt van de nieuwbouwwijk De Grote Boel vindt Rover ook geen goed idee. Het aantal instappers bij de haltes aan de Fruitlaan in Oosterhout is op dit moment veel groter dan bij de haltes aan de Griftdijk. In Nijmegen valt vooral de frequentiedaling van de drukke buslijn 6 van station Nijmegen Dukenburg naar Neerbosch in verkeerde aarde. In de daluren en op zaterdag rijden er straks geen zes maar vier bussen per uur.
De provincie Gelderland zette gelukkig wel een streep door een aantal Breng-plannen. Zo blijft de hoogzomerdienstregeling zeven weken, in plaats van de door Breng gewenste acht weken. De buurtbus tussen Elst en Bemmel wordt niet opgeheven. En er worden niet meer reguliere lijnen vervangen door Breng Flex: de pilot van de taxidienst wordt eerst grondig geëvalueerd. Volgend jaar neemt de provincie een beslissing over Breng Flex.
Rover Arnhem/Nijmegen is te spreken over het verbeteren van de bushaltes. Breng heeft de haltevertrekstaten en plattegronden fors vernieuwd. Ze zijn duidelijker en overzichtelijker. De vervoerder is ook al begonnen om alle bushokjes te vervangen. De nieuwe bankjes zijn van bamboe en aluminium. De armsteunen en rugleuning zorgen voor meer comfort voor ouderen.
Geen opmerkingen: