Combino trams GVB krijgen botswaarschuwingssysteem
GVB is op 10 mei 2019 een aanbesteding gestart voor een botswaarschuwingssysteem voor zijn 155 Combino trams. Dit extra hulpmiddel op de tram helpt trambestuurders in hun vakmanschap en draagt bij aan een betere verkeersveiligheid in een steeds drukker wordende stad.
Een botswaarschuwingssysteem is een extra hulpmiddel voor een trambestuurder om andere verkeersdeelnemers en obstakels te signaleren. Sensoren (camera’s of radarsystemen gekoppeld aan software) op de voorkant van een voertuig waarschuwen met licht- en geluidssignalen als er een aanrijding met een object of andere verkeersdeelnemer dreigt. De techniek wordt nu al toegepast op personenauto’s en vrachtwagens.
GVB wil met het systeem de verkeersveiligheid verhogen, het aantal aanrijdingen in een steeds drukker wordende stad verminderen, en schade aan eigen materieel verlagen. De aanbesteding volgt op een proef van de stadsvervoerder op lijn 17 waarbij zeven trams waren uitgerust met een botswaarschuwingssysteem. Trambestuurders geven aan toegevoegde waarde te zien in de extra ondersteuning.
Dagelijks vervoert GVB duizenden reizigers per tram waarbij de voertuigen ruim 33.000 kilometer afleggen. De trams manoeuvreren zich, vooral in de drukke binnenstad, vaak tussen een wirwar aan andere weggebruikers. Hoewel GVB op een aantal plekken een vrije trambaan heeft, rijden de trams nog steeds naast andere verkeersdeelnemers en kruisen verkeersstromen elkaar regelmatig. Mark Lohmeijer, directeur Techniek & Operatie bij GVB: “Als vervoerder nemen wij onze verantwoordelijkheid waar het gaat om veiligheid zeer serieus. Dat blijkt ook weer uit ons voornemen om onze trams met dit systeem uit te rusten. Veilig verkeer blijft een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers. Dus of je nou fietst, wandelt, of een auto of bus bestuurt: laat je niet afleiden. Houd je hoofd erbij en blijf alert. Realiseer je dat een tram niet kan uitwijken en ook niet een-twee-drie stilstaat.”
Een botswaarschuwingssysteem is een extra hulpmiddel voor een trambestuurder om andere verkeersdeelnemers en obstakels te signaleren. Sensoren (camera’s of radarsystemen gekoppeld aan software) op de voorkant van een voertuig waarschuwen met licht- en geluidssignalen als er een aanrijding met een object of andere verkeersdeelnemer dreigt. De techniek wordt nu al toegepast op personenauto’s en vrachtwagens.
GVB wil met het systeem de verkeersveiligheid verhogen, het aantal aanrijdingen in een steeds drukker wordende stad verminderen, en schade aan eigen materieel verlagen. De aanbesteding volgt op een proef van de stadsvervoerder op lijn 17 waarbij zeven trams waren uitgerust met een botswaarschuwingssysteem. Trambestuurders geven aan toegevoegde waarde te zien in de extra ondersteuning.
Dagelijks vervoert GVB duizenden reizigers per tram waarbij de voertuigen ruim 33.000 kilometer afleggen. De trams manoeuvreren zich, vooral in de drukke binnenstad, vaak tussen een wirwar aan andere weggebruikers. Hoewel GVB op een aantal plekken een vrije trambaan heeft, rijden de trams nog steeds naast andere verkeersdeelnemers en kruisen verkeersstromen elkaar regelmatig. Mark Lohmeijer, directeur Techniek & Operatie bij GVB: “Als vervoerder nemen wij onze verantwoordelijkheid waar het gaat om veiligheid zeer serieus. Dat blijkt ook weer uit ons voornemen om onze trams met dit systeem uit te rusten. Veilig verkeer blijft een gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers. Dus of je nou fietst, wandelt, of een auto of bus bestuurt: laat je niet afleiden. Houd je hoofd erbij en blijf alert. Realiseer je dat een tram niet kan uitwijken en ook niet een-twee-drie stilstaat.”
Geen opmerkingen: