Rover-Gelderland: OV in álle dorpen, steden en wijken
Alle dorpen en steden in Gelderland moeten van openbaar vervoer voorzien zijn op alle dagen van de week. Onder meer hiervoor pleit Rover-Gelderland in een brief aan de informateur die in Gelderland aan een nieuw college werkt. In de brief met 16 verbeterpunten voor het Gelderse OV pleit Rover verder voor flink wat extra spoor in de provincie.
Er loopt een nieuwe aanbesteding voor de bussen op de Veluwe, een onderdeel van de grote nieuwe concessie IJssel-Vecht die delen van Flevoland, Overijssel en Gelderland omvat. Dorpen als Vierhouten, Elspeet, Uddel, Garderen, Voorthuizen, Kootwijkerbroek, Otterlo en Hoenderloo dreigen in de nieuwe concessie in de avond en weekenden hun busverbindingen kwijt te raken, waarschuwt Rover-Gelderland. Want op die momenten zijn er geen busverbindingen voorgeschreven in het bestek. De gevolgen zijn groot: “Apeldoorn en Ede, twee buurgemeenten met meer dan honderdduizend inwoners, zijn dan in het weekeinde en ‘s avonds niet meer met elkaar verbonden”, stelt Rover-Gelderland tegenover De Stentor. Rover wil dat er een alternatief komt zoals een belbus.
Voor treinreizigers bepleit Rover-Gelderland spoorverdubbeling op meerdere plekken. Zo zouden er meer treinen op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) moeten gaan rijden, een kwartierdienst moeten komen tussen Harderwijk en Utrecht en een betere overstap voor reizigers uit Rivierenland naar Utrecht. Ook tussen Utrecht en Veenendaal de Klomp ziet Rover de noodzaak voor spoorverdubbeling, net als op het traject Barneveld – Ede-Wageningen en op de spoorbrug bij Ravenstein.
Andere punten waar Rover voor pleit zijn onder meer betere verbindingen met Duitsland, een goede afstemming tussen nieuwbouwplannen en OV-verbindingen en OV-tarieven die beter kunnen concurreren met de autokosten.
Er loopt een nieuwe aanbesteding voor de bussen op de Veluwe, een onderdeel van de grote nieuwe concessie IJssel-Vecht die delen van Flevoland, Overijssel en Gelderland omvat. Dorpen als Vierhouten, Elspeet, Uddel, Garderen, Voorthuizen, Kootwijkerbroek, Otterlo en Hoenderloo dreigen in de nieuwe concessie in de avond en weekenden hun busverbindingen kwijt te raken, waarschuwt Rover-Gelderland. Want op die momenten zijn er geen busverbindingen voorgeschreven in het bestek. De gevolgen zijn groot: “Apeldoorn en Ede, twee buurgemeenten met meer dan honderdduizend inwoners, zijn dan in het weekeinde en ‘s avonds niet meer met elkaar verbonden”, stelt Rover-Gelderland tegenover De Stentor. Rover wil dat er een alternatief komt zoals een belbus.
Voor treinreizigers bepleit Rover-Gelderland spoorverdubbeling op meerdere plekken. Zo zouden er meer treinen op de Maaslijn (Nijmegen – Roermond) moeten gaan rijden, een kwartierdienst moeten komen tussen Harderwijk en Utrecht en een betere overstap voor reizigers uit Rivierenland naar Utrecht. Ook tussen Utrecht en Veenendaal de Klomp ziet Rover de noodzaak voor spoorverdubbeling, net als op het traject Barneveld – Ede-Wageningen en op de spoorbrug bij Ravenstein.
Andere punten waar Rover voor pleit zijn onder meer betere verbindingen met Duitsland, een goede afstemming tussen nieuwbouwplannen en OV-verbindingen en OV-tarieven die beter kunnen concurreren met de autokosten.
Geen opmerkingen: