Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Het Nederlandse spoor wordt voorzien van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het huidige systeem, dat ruim 60 jaar oud is, wordt tussen nu en 2050 vervangen door dit nieuwe, digitale systeem. Hiermee blijft ons spoor veilig, ook wanneer dat straks intensiever benut wordt door een groeiend aantal treinen. De invoer van ERTMS is de standaard die door de Europese Commissie is voorgeschreven en ook onderdeel van het Regeerakkoord.
Een goed onderhouden spoor is cruciaal voor een betrouwbaar netwerk. Hier valt ook de vervanging van oude systemen onder. Met dit nieuwe spoorbeveiligingssysteem maken we het Nederlandse spoor de komende decennia klaar voor de toekomst. Treinen kunnen straks veilig dichter op elkaar rijden. Dit is cruciaal voor het groeiende aantal reizigers dat gebruik wil maken van het spoor.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bracht eerder al de regie voor de uitvoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem onder bij ProRail. ProRail heeft daarmee een sleutelrol voor sectorbrede afstemming over de invoering van ERTMS met onder andere het ministerie van IenW, vervoerders, verladers en materieeleigenaren.
ERTMS brengt allemaal verbeteringen met zich mee ten opzichte van het huidige ATB (Automatische TreinBeinvloeding) dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) maken we de stap van analoog naar een digitaal spoor en verplaatsen we de techniek van het spoor ook naar de trein. Van hardware naar bits en bites.
Een goed onderhouden spoor is cruciaal voor een betrouwbaar netwerk. Hier valt ook de vervanging van oude systemen onder. Met dit nieuwe spoorbeveiligingssysteem maken we het Nederlandse spoor de komende decennia klaar voor de toekomst. Treinen kunnen straks veilig dichter op elkaar rijden. Dit is cruciaal voor het groeiende aantal reizigers dat gebruik wil maken van het spoor.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bracht eerder al de regie voor de uitvoering van het nieuwe treinbeveiligingssysteem onder bij ProRail. ProRail heeft daarmee een sleutelrol voor sectorbrede afstemming over de invoering van ERTMS met onder andere het ministerie van IenW, vervoerders, verladers en materieeleigenaren.
ERTMS brengt allemaal verbeteringen met zich mee ten opzichte van het huidige ATB (Automatische TreinBeinvloeding) dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS (European Rail Traffic Management System) maken we de stap van analoog naar een digitaal spoor en verplaatsen we de techniek van het spoor ook naar de trein. Van hardware naar bits en bites.
Geen opmerkingen: