Amsterdam denkt na over vervoer van de toekomst
Amsterdam denkt na over een toekomstig - zeg over 30 jaar - netwerk voor het vervoer in de metropoolregio Amsterdam. Dan gaat het over het openbaar vervoer, fiets en auto. Of wie weet ook over luchttaxi’s, burgershuttles en waterbrommers. Want niemand weet precies wat de toekomst brengt. Maar je moet er natuurlijk wel alvast over nadenken. Want u weet vast nog wel hoe dat ging met de Noord/Zuidlijn.
De Noord Zuidlijn werd officieel geopend vorig jaar op 21 juli. In 2003 startte de bouw. Het had wat voeten in aarde: hoger uitgevallen kosten, verzakkingen, bouwfouten, et cetera, maar goed, dan héb je wel wat als stad. Het woord Noord/Zuidlijn viel al in 1922. Uit die tijd stamt namelijk het oudste plan voor ondergronds vervoer in Amsterdam. Toen kwam de Noord/Zuidlijn niet, want de Oostlijn ging voor. En dat ging ook al niet zonder slag of stoot. Denk aan de Nieuwmarktrellen in 1975. Amsterdam besloot dus maar dat er na de Oostlijn geen meter metrolijn meer bij zou komen. Alles om de rust te bewaren.
Maar toch: eind jaren tachtig durfde de stad het weer aan om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een Noord/Zuidlijn. Er ging weer flink wat tijd overheen, maar In oktober 1999 stemde de Tweede kamer in met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Dus: van ‘ja’ tot metro duurde 20 jaar. Nou, gezien dat tempo, is het absoluut geen slecht idee om nú alvast na te denken over hoe we dat gaan doen over 30 jaar. Sterker nog, wat we gaan doen in de toekomst met openbaar vervoer, is iets waar ze bij het gemeentelijke Ruimte, Duurzaamheid en Verkeer dagelijks mee bezig zijn.
Wat nu veel meer het geval is dan toen: Amsterdam en buurgemeenten Almere, Amstelveen, Purmerend, Haarlem, Hoofddorp groeien de pan uit. Amsterdam zal sneller dan voorheen groeien met mogelijk 150.000 woningen en 150.000 banen tot 2040. En ook worden er woningen bijgebouwd in de regio. Dat leidt tot meer reizigers tussen stad en regio. Hallo metropool! Inwoners, bezoekers, forenzen, meer auto's, meer files: alles neemt toe. En aangezien de aarde schreeuwt om minder uitlaatgassen, is het idee juist dat er mÃnder auto’s moeten komen.
De Noord Zuidlijn werd officieel geopend vorig jaar op 21 juli. In 2003 startte de bouw. Het had wat voeten in aarde: hoger uitgevallen kosten, verzakkingen, bouwfouten, et cetera, maar goed, dan héb je wel wat als stad. Het woord Noord/Zuidlijn viel al in 1922. Uit die tijd stamt namelijk het oudste plan voor ondergronds vervoer in Amsterdam. Toen kwam de Noord/Zuidlijn niet, want de Oostlijn ging voor. En dat ging ook al niet zonder slag of stoot. Denk aan de Nieuwmarktrellen in 1975. Amsterdam besloot dus maar dat er na de Oostlijn geen meter metrolijn meer bij zou komen. Alles om de rust te bewaren.
Maar toch: eind jaren tachtig durfde de stad het weer aan om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een Noord/Zuidlijn. Er ging weer flink wat tijd overheen, maar In oktober 1999 stemde de Tweede kamer in met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Dus: van ‘ja’ tot metro duurde 20 jaar. Nou, gezien dat tempo, is het absoluut geen slecht idee om nú alvast na te denken over hoe we dat gaan doen over 30 jaar. Sterker nog, wat we gaan doen in de toekomst met openbaar vervoer, is iets waar ze bij het gemeentelijke Ruimte, Duurzaamheid en Verkeer dagelijks mee bezig zijn.
Wat nu veel meer het geval is dan toen: Amsterdam en buurgemeenten Almere, Amstelveen, Purmerend, Haarlem, Hoofddorp groeien de pan uit. Amsterdam zal sneller dan voorheen groeien met mogelijk 150.000 woningen en 150.000 banen tot 2040. En ook worden er woningen bijgebouwd in de regio. Dat leidt tot meer reizigers tussen stad en regio. Hallo metropool! Inwoners, bezoekers, forenzen, meer auto's, meer files: alles neemt toe. En aangezien de aarde schreeuwt om minder uitlaatgassen, is het idee juist dat er mÃnder auto’s moeten komen.
Geen opmerkingen: