'Werken aan spoor kan klantvriendelijker'
Reizigersvereniging Rover presenteert een set aanbevelingen om werkzaamheden aan het spoor klantvriendelijker te laten verlopen. De aanbevelingen komen voort uit een analyse van klachten die reizigers hebben ingediend over overlast door spoorwerkzaamheden.
Er wordt veelvuldig aan het spoor gewerkt, waardoor op een aantal trajecten minder treinen rijden. Zo kunnen reizigers in augustus veel overlast verwachten van werkzaamheden rond Naarden-Bussum en Weesp. In april zorgden grootschalige werkzaamheden rond Leiden voor veel klachten. Rover heeft deze klachten nu omgezet in aanbevelingen en deze aan NS en ProRail gepresenteerd.
Rover adviseert om langere treinen in te zetten bij werkzaamheden, reizigers te belonen voor het vermijden van de spits en compensatie te bieden voor de overlast. Ook de reisinformatie moet flink worden verbeterd en eerder beschikbaar zijn. “Bij reisinformatie gaat het niet alleen om alternatieve routes, maar ook over uitleg over de werkzaamheden”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers hebben best begrip voor werkzaamheden, zolang zij weten waar de werkzaamheden voor dienen en waarom er minder treinen rijden”.
Bij de grootschalige werkzaamheden in Leiden eerder dit jaar werd veel geklaagd over gebrek aan informatie en een tekort aan zitplaatsen. Rover gaat op dinsdag 13 augustus op station Leiden Centraal in gesprek met reizigers over hun ervaringen. Vanaf donderdag 15 augustus vinden opnieuw werkzaamheden bij Leiden plaats.
Er wordt veelvuldig aan het spoor gewerkt, waardoor op een aantal trajecten minder treinen rijden. Zo kunnen reizigers in augustus veel overlast verwachten van werkzaamheden rond Naarden-Bussum en Weesp. In april zorgden grootschalige werkzaamheden rond Leiden voor veel klachten. Rover heeft deze klachten nu omgezet in aanbevelingen en deze aan NS en ProRail gepresenteerd.
Rover adviseert om langere treinen in te zetten bij werkzaamheden, reizigers te belonen voor het vermijden van de spits en compensatie te bieden voor de overlast. Ook de reisinformatie moet flink worden verbeterd en eerder beschikbaar zijn. “Bij reisinformatie gaat het niet alleen om alternatieve routes, maar ook over uitleg over de werkzaamheden”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers hebben best begrip voor werkzaamheden, zolang zij weten waar de werkzaamheden voor dienen en waarom er minder treinen rijden”.
Bij de grootschalige werkzaamheden in Leiden eerder dit jaar werd veel geklaagd over gebrek aan informatie en een tekort aan zitplaatsen. Rover gaat op dinsdag 13 augustus op station Leiden Centraal in gesprek met reizigers over hun ervaringen. Vanaf donderdag 15 augustus vinden opnieuw werkzaamheden bij Leiden plaats.
Geen opmerkingen: