NS opent OV-markt voor nieuwe toetreders
Een tankpas die ook geldig is in de trein, een hotelboeking met treinkaartje of een leaseauto inclusief treinkilometers? Als het aan NS ligt, wordt dat heel normaal. NS maakt het – als eerste vervoerder in Europa – mogelijk dat bedrijven buiten het OV zelf treinritten en eigen ov-abonnementen gaan verkopen op de consumentenmarkt. Het wordt voor de nieuwe toetreders mogelijk om dit tegen gelijke voorwaarden te doen. NS verwacht veel van de maatregel die moet leiden tot een open en laagdrempelige OV-markt die samengaat met de nieuwe “mobiliteitsmarkt”.
Nu nog worden OV-producten voor consumenten alleen door vervoerders gemaakt en verkocht. Met een open OV-markt met nieuwe toetreders wil NS ervoor zorgen dat er voor reizigers meer aanbod komt. Met name voor de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV samensmelten met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer.
Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in een nieuwe flexibele OV-markt: “NS is afgelopen jaren veranderd van een traditioneel treinenbedrijf naar een modern mobiliteitsbedrijf. Denk aan het succes van de OV-fiets en de NS-Business Card. Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als je tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”
Smit: “Wij hoeven dat niet allemaal zelf te doen. Door partners meer mogelijkheden te geven, komen er aanbieders bij en krijgt de reiziger meer keuze. Zo wordt het OV aantrekkelijker voor grotere groepen reizigers. Voor reizigers die nu niet zo snel het OV gebruiken - bijvoorbeeld leaserijders - kan de trein door een nieuwe aanbieder toch een logische keuze worden. Met steeds drukkere steden en plattelandsgebieden met minder OV, liggen er veel uitdagingen om Nederland bereikbaar te houden. Als maatschappelijk bedrijf wil NS hieraan een bijdrage leveren.”
Nu nog worden OV-producten voor consumenten alleen door vervoerders gemaakt en verkocht. Met een open OV-markt met nieuwe toetreders wil NS ervoor zorgen dat er voor reizigers meer aanbod komt. Met name voor de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV samensmelten met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer.
Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in een nieuwe flexibele OV-markt: “NS is afgelopen jaren veranderd van een traditioneel treinenbedrijf naar een modern mobiliteitsbedrijf. Denk aan het succes van de OV-fiets en de NS-Business Card. Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als je tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”
Smit: “Wij hoeven dat niet allemaal zelf te doen. Door partners meer mogelijkheden te geven, komen er aanbieders bij en krijgt de reiziger meer keuze. Zo wordt het OV aantrekkelijker voor grotere groepen reizigers. Voor reizigers die nu niet zo snel het OV gebruiken - bijvoorbeeld leaserijders - kan de trein door een nieuwe aanbieder toch een logische keuze worden. Met steeds drukkere steden en plattelandsgebieden met minder OV, liggen er veel uitdagingen om Nederland bereikbaar te houden. Als maatschappelijk bedrijf wil NS hieraan een bijdrage leveren.”
Geen opmerkingen: