Oeververbinding Rotterdam goed nieuws voor reizigers
Onlangs is bij het startbesluit van de gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Provincie Zuid-Holland en het Rijk de keuze gevallen op een Oeververbinding in de stad Rotterdam, tussen De Esch en Feyenoord.
Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, reageert: “De keuze voor de variant in de stad is goed nieuws voor reizigers in Rotterdam én voor de Metropoolregio. Inwoners, forensen en bezoekers van de regio gaan profiteren van betere OV-verbindingen. Het startbesluit voorziet bovendien in een oplossing van de verkeersknelpunten op de Algeracorridor en bij de Brienenoordbrug en geeft Rotterdam een nieuwe impuls. In de stad ligt een enorme bouwopgave langs de as waar de verbinding komt. Denk aan de uitbreiding van Zuidplein en Ahoy en aan de bouw van Feyenoord City. Daarnaast legt de verbinding een nieuwe sociale en economische levensader tussen het relatief welvarende Kralingen en Rotterdam-Zuid.”
Unck is in het bijzonder blij dat onderzoek naar het doortrekken van de verbinding naar Zuidplein, de Maastunnel en Rotterdam Centraal integraal onderdeel zijn van het startbesluit. “Hoogwaardig openbaar vervoer op dit traject biedt bewoners, bezoekers en werknemers in de stad beter openbaar vervoer. Aan de Oostkant van Rotterdam-Zuid is er geen metroverbinding en is beter vervoer nodig. Daarnaast maakt deze nieuwe verbinding het nog aantrekkelijker om de auto aan de rand van de stad te laten staan en daar over te stappen op het OV.”
Unck heeft een voorkeur voor een metroverbinding die wordt aangesloten op het huidige metronetwerk. “Het is nu zaak dat de plannen goed worden uitgewerkt en dat de voorziene OV-verbinding voldoende capaciteit biedt om de groei van de stad in goede banen te leiden.”
Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, reageert: “De keuze voor de variant in de stad is goed nieuws voor reizigers in Rotterdam én voor de Metropoolregio. Inwoners, forensen en bezoekers van de regio gaan profiteren van betere OV-verbindingen. Het startbesluit voorziet bovendien in een oplossing van de verkeersknelpunten op de Algeracorridor en bij de Brienenoordbrug en geeft Rotterdam een nieuwe impuls. In de stad ligt een enorme bouwopgave langs de as waar de verbinding komt. Denk aan de uitbreiding van Zuidplein en Ahoy en aan de bouw van Feyenoord City. Daarnaast legt de verbinding een nieuwe sociale en economische levensader tussen het relatief welvarende Kralingen en Rotterdam-Zuid.”
Unck is in het bijzonder blij dat onderzoek naar het doortrekken van de verbinding naar Zuidplein, de Maastunnel en Rotterdam Centraal integraal onderdeel zijn van het startbesluit. “Hoogwaardig openbaar vervoer op dit traject biedt bewoners, bezoekers en werknemers in de stad beter openbaar vervoer. Aan de Oostkant van Rotterdam-Zuid is er geen metroverbinding en is beter vervoer nodig. Daarnaast maakt deze nieuwe verbinding het nog aantrekkelijker om de auto aan de rand van de stad te laten staan en daar over te stappen op het OV.”
Unck heeft een voorkeur voor een metroverbinding die wordt aangesloten op het huidige metronetwerk. “Het is nu zaak dat de plannen goed worden uitgewerkt en dat de voorziene OV-verbinding voldoende capaciteit biedt om de groei van de stad in goede banen te leiden.”
Geen opmerkingen: