Spectaculair transport TEE-trein naar museum
Het Nederlands Transport Museum (NTM) is sinds november eigenaar van de laatste Nederlandse TEE-trein. Al meer dan 10 jaar staat de trein stil op een verlaten rangeerterrein bij het Centraal Station in Amsterdam. Omdat dit terrein op de schop gaat wil het museum het symbool van luxe en vooruitgang uit de jaren vijftig veilig stellen en in twee stappen naar het museum vervoeren.
Deze eerste stap vindt plaats op donderdag 19 augustus en vrijdag 20 augustus. De trein zal met een snelheid van zo’n 20 km per uur de Dijksgracht verlaten, eerst naar de Watergraafsmeer gaan en daarna dóór Amsterdam Centraal Station rijden en stoppen aan de andere kant van het station op het emplacement van de NS werkplaats ‘Zaanstraat’. Daar worden de wagons overgeladen op trailers.
De tweede stap vindt plaats op maandag 23 en dinsdag 24 augustus; 5 wagons worden dan op reusachtige trailers geladen (in totaal is de combinatie vrachtwagen/aanhanger/wagon bijna 40 meter lang!) en stuk voor stuk vanuit Amsterdam naar het NTM gebracht.
De trein was zijn tijd ver vooruit; het ontwerp was van de hand van Elsebeth van Blerkom de bouw werd gedaan door Werkspoor (de motorwagen) en SIG (de luxe wagons) in Zwitserland. In 1957 kwam de trein in dienst en tot 1974 heeft de trein als TEE-trein gereden. In 1977 werden de overgebleven treinen/wagons naar Canada verkocht om in 1997 weer gékocht te worden door een Zwitserse stichting die er nostalgische ritten mee wilde maken. Dit plan stierf echter in schoonheid en in 2006 werd de trein verkocht aan de Stichting TEE die de trein naar Nederland bracht. Afgelopen november ging het eigendom over naar het NTM. Het museum heeft zich een complete restauratie tot rijdende trein tot doel gesteld.
Geen opmerkingen: