DDZ-treinen vanaf 6 december weer terug op het spoor
Vanaf 6 december kunnen reizigers de eerste DDZ-treinen weer tegenkomen in de dienstregeling. De DDZ-treinstellen hebben een ander type remsysteem gekregen en een Real Time Monitoringssysteem is ingebouwd.
In december 2020 heeft NS uit voorzorg de 49 DDZ-treinstellen uit de dienst gehaald. Uit het uitgebreide onderzoek bleek dat de trillingen bij snelheden richting 140 km per uur werden veroorzaakt door een combinatie van wielen die in een ongunstige vorm sleten en soms door ongunstige slijtage van de rails.
De DDZ heeft op een aantal wielen een type rem dat remt op de wielen zelf. Een zogenaamd remblok. Door het remblok te vervangen voor een ander type remsysteem zorgen we dat slijtage aan de wielen minder snel en minder onregelmatig is.
Afgelopen zomer is het nieuwe remsysteem zorgvuldig getest met een speciale testtrein. In acht weken zijn naast de gebruikelijke testritten ook een aantal testen uitgevoerd onder bijzondere omstandigheden. Zo is bijvoorbeeld speciaal voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.
In december 2020 heeft NS uit voorzorg de 49 DDZ-treinstellen uit de dienst gehaald. Uit het uitgebreide onderzoek bleek dat de trillingen bij snelheden richting 140 km per uur werden veroorzaakt door een combinatie van wielen die in een ongunstige vorm sleten en soms door ongunstige slijtage van de rails.
De DDZ heeft op een aantal wielen een type rem dat remt op de wielen zelf. Een zogenaamd remblok. Door het remblok te vervangen voor een ander type remsysteem zorgen we dat slijtage aan de wielen minder snel en minder onregelmatig is.
Afgelopen zomer is het nieuwe remsysteem zorgvuldig getest met een speciale testtrein. In acht weken zijn naast de gebruikelijke testritten ook een aantal testen uitgevoerd onder bijzondere omstandigheden. Zo is bijvoorbeeld speciaal voor deze testtrein een stuk spoor voorzien van zeepsop om te zien hoe goed het aangepaste remsysteem zijn werk doet.
Geen opmerkingen: