'Treinverkeer ervaart problemen door slappe spoorbodem'
De slappe bodem onder het Nederlandse spoor veroorzaakt in een deel van het land mogelijk problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er minder extra treinen kunnen rijden dan gepland.
Op tientallen plekken leiden de problemen al dat tot hinder. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters ingezet kunnen worden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, zegt ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.
Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem: treinen mogen minder hard rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden, in plaats van 160 kilometer.
Op tientallen plekken leiden de problemen al dat tot hinder. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters ingezet kunnen worden tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, zegt ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.
Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem: treinen mogen minder hard rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden, in plaats van 160 kilometer.
Geen opmerkingen: