Ads Top

Nieuwe NS dienstregeling: meer treinen

 

Vanaf zondag 12 december gaat de nieuwe dienstregeling van start. Er komen meer treinen, snellere verbindingen en veel regio’s van Nederland worden nog beter op elkaar aangesloten. Zo komen er twee nieuwe tienminutentreinen bij tussen Rotterdam – Leiden – Schiphol en Schiphol – Utrecht – Nijmegen en gaan er meer treinen rijden op de Zeeuwse lijn.

Door demografische groei, woningbouw en nationale klimaatdoelstellingen verwacht NS op de langere termijn meer reizigers te vervoeren. Tegelijkertijd maken op dit moment als gevolg van de aangescherpte coronamaatregelen minder mensen gebruik van de trein, bijvoorbeeld in de spits, avonduren en ’s nachts.

Tienminutentreinen
Door de komst van nieuwe tienminutentreinen tussen Rotterdam – Delft – Den Haag – Leiden – Schiphol en Nijmegen – Arnhem – Ede-Wageningen – Utrecht – Schiphol worden veel steden doordeweeks zes keer per uur via een Intercityverbinding aan elkaar verbonden.

Tussen Rotterdam en Dordrecht gaat de eerste tienminutenSprinter van Nederland rijden. Het is de eerste stap naar de CitySprinter; de ambitie van NS om iedere 5 minuten een sprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur.

Tussen Driebergen-Zeist en Breukelen gaat de sprinterfrequentie omhoog van twee naar vier per uur.

Meer en sneller in Zeeland
NS heeft de verbinding van Zeeland met Noord-Brabant en de Randstad verbeterd om zo aan de wens van snellere verbindingen te voldoen. Eén van de twee Intercity's per uur versnelt door op werkdagen overdag alleen te stoppen op de grotere stations (Vlissingen, Middelburg, Goes). Dit scheelt zo’n 15 minuten reistijd.

Ook wordt een nieuwe Sprinterverbinding toegevoegd tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee stopt op elk station in Zeeland minimaal twee keer per uur een trein.

Noord-Holland
De Intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem gaan in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Op dit moment stopt de Intercity alleen in de spitsrichting. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden.

Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen in de nieuwe dienstregeling te vervallen.

Door de extra spitstrein tussen Enkhuizen en Amsterdam, heeft de Sprinter tijdens de spits een wachttijd van circa negen minuten op station Zaandam. Dit heeft gevolgen voor reizigers uit Zaandam, Kogerveld en Purmerend. We doen daarom onderzoek of we dit kunnen verbeteren.

Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier keer per uur. Dit is gunstig voor toeristen in de Zaanstreek.

Leiden – Utrecht
Een langgekoesterde wens om meer treinen te rijden tussen Leiden – Alphen a/d Rijn – Utrecht gaat in vervulling. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat het grootste gedeelte van de dag doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar ‘s-Hertogenbosch.

Sprinter Leeuwarden-Zwolle
Sinds 6 september rijdt de Sprinter Leeuwarden-Zwolle al. Tot dat moment reed de Sprinter alleen tussen Leeuwarden en Meppel. Met de doortrek naar Zwolle verbetert de dienstregeling voor reizigers op dit traject. Reizigers vanaf Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega kunnen op doordeweekse dagen rechtstreeks met de trein naar Zwolle. Hier kunnen zij gemakkelijk overstappen op verbindingen naar bijvoorbeeld Arnhem Centraal of Den Haag Centraal. Dit betekent voor deze reizigers een tijdwinst van ongeveer 10 minuten.

Meer internationaal
Op 12 december vertrekt de eerste Nightjet Zürich vanuit Amsterdam naar Basel en Zürich. Deze trein zal dagelijks vertrekken in de avond. In omgekeerde richting arriveert elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland.

De IC Brussel gaat ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.

Voor 2022 zijn er plannen om nog meer internationale treinen te gaan rijden. Zo gaat er in maart weer een Thalys tussen Amsterdam en Marne-la-Vallée-Chassy (Disneyland Parijs) rijden via Airport Charles de Gaulle.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.