‘Maak reizen van deur tot deur eenvoudiger in nieuwe NS-concessie’
Om het reizen eenvoudiger te maken, moet het Rijk regie nemen en zorgen dat de belangen van de reiziger een grotere rol gaan spelen op het spoor. Dat schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer.
De organisatie pleit onder meer voor één keer in- en uitchecken per reis, kortingen in de daluren en abonnementen die niet alleen in de trein maar ook in de bus of tram gebruikt kunnen worden.
Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de eisen die vanaf 2024 aan NS worden gesteld, wanneer de nieuwe concessie van start gaat. Hierbij worden de eisen aan onder andere de dienstregeling, tarieven en serviceverlening van en aan de reiziger tot ver in het volgende decennium vastgesteld. Rover vraagt het Rijk om voortaan meer regie te nemen zodat het reizen eenvoudiger wordt.
Om het reizen van deur tot deur echt makkelijk te maken, zouden er abonnementen moeten komen die niet alleen bij NS geldig zijn maar ook in bus en tram. In Utrecht bijvoorbeeld bestaat deze mogelijkheid al. Ook zouden reizigers die onderweg overstappen van NS op een andere vervoerder, niet te maken moeten krijgen met een verplichte routekeuze vooraf en een dubbel opstaptarief.
De organisatie pleit onder meer voor één keer in- en uitchecken per reis, kortingen in de daluren en abonnementen die niet alleen in de trein maar ook in de bus of tram gebruikt kunnen worden.
Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de eisen die vanaf 2024 aan NS worden gesteld, wanneer de nieuwe concessie van start gaat. Hierbij worden de eisen aan onder andere de dienstregeling, tarieven en serviceverlening van en aan de reiziger tot ver in het volgende decennium vastgesteld. Rover vraagt het Rijk om voortaan meer regie te nemen zodat het reizen eenvoudiger wordt.
Om het reizen van deur tot deur echt makkelijk te maken, zouden er abonnementen moeten komen die niet alleen bij NS geldig zijn maar ook in bus en tram. In Utrecht bijvoorbeeld bestaat deze mogelijkheid al. Ook zouden reizigers die onderweg overstappen van NS op een andere vervoerder, niet te maken moeten krijgen met een verplichte routekeuze vooraf en een dubbel opstaptarief.
Geen opmerkingen: