Gelderland wil meer ruimte voor de fiets in de stad
Provincie Gelderland wil meer ruimte voor de fiets in de stad. Dat is de belangrijkste ambitie in de ‘Fietskoers’ die Gedeputeerde Staten hebben vastgesteld. Steden groeien snel en zijn steeds minder goed bereikbaar. De provincie wil het fietsen in en tussen steden sneller en veiliger maken.
Gedeputeerde Conny Bieze op de fiets in Arnhem; bron provincie GelderlandMet ‘groene golven’ en brede snelfietspaden moet de fietser zo snel en veilig mogelijk op zijn bestemming kunnen komen. Dit zorgt voor een betere verkeersdoorstroming en een betere bereikbaarheid van bedrijven in de stad. Gedeputeerde Conny Bieze: “Als we vooruit willen komen in de stad dan moeten we meer ruimte geven aan de fiets. Fietsen in de stad moet sneller en veiliger.”
Momenteel woont en werkt meer dan 50% van de Gelderlanders in de stad. Het verkeer in de stedelijke netwerken wordt steeds drukker en zorgt voor filevorming en ongevallen. Gedeputeerde Bieze: “Door reizigers op drukke momenten op de fiets te krijgen zorgen we er voor dat het verkeer beter doorstroomt en mensen op tijd op hun werk kunnen komen. Goed voor de veiligheid, goed voor de economie en het is nog gezond ook!”
De e-bike wordt steeds populairder. Al bijna 10% van de Nederland fietst electrisch. Hiermee wordt fietsen op langere afstanden en op hogere leeftijden aantrekkelijker. Dit biedt kansen voor de combinatie fiets en OV op het platteland. De provincie wil het deelgebruik va e-bikes en de inzet van meerpersoonsfietsen stimuleren. Gedeputeerde Bieze: “De e-bike is een belangrijke aanvulling op het ‘Flexnet’ van flexibel openbaar vervoer, waarmee we de voorzieningen op het platteland bereikbaar willen houden”.
Het fietstoerisme en de fietsindustrie zorgen voor werkgelegenheid en dragen bij aan economische groei. De provincie wil meer ruimte geven aan innovaties op fietsgebied. In Gelderland komt de gehele productieketen bij elkaar. Fietsen worden hier ontworpen, in elkaar gezet en geproduceerd. Gedeputeerde Bieze: “Gelderland moet de fietsproeftuin van Nederland worden. Nieuwe technologiëen, zoals e-bikes, lichtgevende belijning, zelf opwarmende fietspaden en hogesnelheidsfietsen kunnen we in Gelderland testen.”
Gelderland wil zich internationaal op de kaart zetten als dé fietsprovincie van Nederland. In 2016 wil de provincie de start van de Giro d’ Italia naar Gelderland halen. Met Arnhem en Nijmegen heeft de provincie het initiatief genomen om een bid in te dienen voor Velocity 2017: hét internationale fietscongres. Gedeputeerde Conny Bieze: “Gelderland is fietsprovincie nummer 1. Dat willen we blijven door meer ruimte te geven aan de fiets.
Gedeputeerde Conny Bieze op de fiets in Arnhem; bron provincie GelderlandMet ‘groene golven’ en brede snelfietspaden moet de fietser zo snel en veilig mogelijk op zijn bestemming kunnen komen. Dit zorgt voor een betere verkeersdoorstroming en een betere bereikbaarheid van bedrijven in de stad. Gedeputeerde Conny Bieze: “Als we vooruit willen komen in de stad dan moeten we meer ruimte geven aan de fiets. Fietsen in de stad moet sneller en veiliger.”
Momenteel woont en werkt meer dan 50% van de Gelderlanders in de stad. Het verkeer in de stedelijke netwerken wordt steeds drukker en zorgt voor filevorming en ongevallen. Gedeputeerde Bieze: “Door reizigers op drukke momenten op de fiets te krijgen zorgen we er voor dat het verkeer beter doorstroomt en mensen op tijd op hun werk kunnen komen. Goed voor de veiligheid, goed voor de economie en het is nog gezond ook!”
De e-bike wordt steeds populairder. Al bijna 10% van de Nederland fietst electrisch. Hiermee wordt fietsen op langere afstanden en op hogere leeftijden aantrekkelijker. Dit biedt kansen voor de combinatie fiets en OV op het platteland. De provincie wil het deelgebruik va e-bikes en de inzet van meerpersoonsfietsen stimuleren. Gedeputeerde Bieze: “De e-bike is een belangrijke aanvulling op het ‘Flexnet’ van flexibel openbaar vervoer, waarmee we de voorzieningen op het platteland bereikbaar willen houden”.
Het fietstoerisme en de fietsindustrie zorgen voor werkgelegenheid en dragen bij aan economische groei. De provincie wil meer ruimte geven aan innovaties op fietsgebied. In Gelderland komt de gehele productieketen bij elkaar. Fietsen worden hier ontworpen, in elkaar gezet en geproduceerd. Gedeputeerde Bieze: “Gelderland moet de fietsproeftuin van Nederland worden. Nieuwe technologiëen, zoals e-bikes, lichtgevende belijning, zelf opwarmende fietspaden en hogesnelheidsfietsen kunnen we in Gelderland testen.”
Gelderland wil zich internationaal op de kaart zetten als dé fietsprovincie van Nederland. In 2016 wil de provincie de start van de Giro d’ Italia naar Gelderland halen. Met Arnhem en Nijmegen heeft de provincie het initiatief genomen om een bid in te dienen voor Velocity 2017: hét internationale fietscongres. Gedeputeerde Conny Bieze: “Gelderland is fietsprovincie nummer 1. Dat willen we blijven door meer ruimte te geven aan de fiets.
Geen opmerkingen: