Volop stoom in Spoorwegmuseum tijdens viering 175 jaar spoorwegen
Het hele weekend van 20 en 21 september kun je terug naar de tijd van hete kolen, schitterende locomotieven en heel veel stoom. Topattracties zijn twee grote stoomlocomotieven: Locomotief NS 7742, ook wel bekend onder de naam Bello, en een stoomlocomotief van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Beide locs zijn het hele weekend onder stoom. Bezoekers kunnen meerijden in het aangekoppelde restauratierijtuig. Verder zijn in het Spoorwegmuseum veel bijzondere stoommachines te bewonderen: een stoomwals, stoomtrekkers, een vrachtauto op stoom, een stoomtractor, een stoomfiets en een locomobiel. Bijzonder is de brandweerspuit uit 1910 van de Stichting Stoomspuit Gorkum die op stoom werkt. De kar wordt getrokken door paarden.
Op zaterdag 20 september is het precies 175 jaar geleden dat er voor het eerst een trein reed in Nederland. De Arend en De Snelheid trokken de rijtuigen van Amsterdam naar Haarlem. Dit heuglijke feit viert Het Spoorwegmuseum een weekend lang met het evenement Stoom! Naast allerlei bijzondere kleinere stoommachines zorgen twee grote stoomlocomotieven voor een spectaculaire show. Zaterdag 20 september om 18.00 uur gaan alle stoommachines die kunnen rijden in optocht door de binnenstad van Utrecht.
Van Museumstoomtram Hoorn – Medemblik ontvangt Het Spoorwegmuseum de Bello (Locomotief NS 7742). Deze stoomlocomotief viert dit jaar haar 100e verjaardag. Bello werd in 1914 gebouwd voor de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, een voorloper van de Nederlandsche Spoorwegen. De Bello trok tot 1955 de tram naar Bergen aan Zee. Dit voorjaar is Bello in de werkplaats van de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik gerestaureerd en speciaal voor de verjaardag van de spoorwegen komt zij onder stoom in Het Spoorwegmuseum.
De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij brengt een grote stoomlocomotief uit de 23-serie. Het museum koppelt een van haar mooiste restauratiewagens aan, de WR 4249. Dit rijtuig deed in de jaren 50 dienst voor Wagon-Lits op de Holland-Scandinavië Express. De stoomlocomotief en wagon maken korte ritjes over het inmiddels afgesloten spoor richting Lunetten. Bezoekers kunnen meerijden.
Gelijktijdig met het evenement Stoom! zijn in Het Spoorwegmuseum twee tentoonstellingen over het begin van de spoorwegen te zien. Ingenieur Frederik Willem Conrad stond aan de basis van de aanleg van de eerste spoorlijn in Nederland. De tentoonstelling ‘F.W. Conrad, spoorwegpionier’ toont een overzicht van zijn leven en werk. Bij ‘Iconen van het spoor’ zijn de oudste stoomlocomotieven van Europa te zien. Locs uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Zweden vertellen het verhaal van het begin van de spoorwegen in Europa. Zondag 21 september is de laatste kans om deze unieke locomotieven bij elkaar te aanschouwen.
Op zaterdag 20 september is het precies 175 jaar geleden dat er voor het eerst een trein reed in Nederland. De Arend en De Snelheid trokken de rijtuigen van Amsterdam naar Haarlem. Dit heuglijke feit viert Het Spoorwegmuseum een weekend lang met het evenement Stoom! Naast allerlei bijzondere kleinere stoommachines zorgen twee grote stoomlocomotieven voor een spectaculaire show. Zaterdag 20 september om 18.00 uur gaan alle stoommachines die kunnen rijden in optocht door de binnenstad van Utrecht.
Van Museumstoomtram Hoorn – Medemblik ontvangt Het Spoorwegmuseum de Bello (Locomotief NS 7742). Deze stoomlocomotief viert dit jaar haar 100e verjaardag. Bello werd in 1914 gebouwd voor de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, een voorloper van de Nederlandsche Spoorwegen. De Bello trok tot 1955 de tram naar Bergen aan Zee. Dit voorjaar is Bello in de werkplaats van de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik gerestaureerd en speciaal voor de verjaardag van de spoorwegen komt zij onder stoom in Het Spoorwegmuseum.
De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij brengt een grote stoomlocomotief uit de 23-serie. Het museum koppelt een van haar mooiste restauratiewagens aan, de WR 4249. Dit rijtuig deed in de jaren 50 dienst voor Wagon-Lits op de Holland-Scandinavië Express. De stoomlocomotief en wagon maken korte ritjes over het inmiddels afgesloten spoor richting Lunetten. Bezoekers kunnen meerijden.
Gelijktijdig met het evenement Stoom! zijn in Het Spoorwegmuseum twee tentoonstellingen over het begin van de spoorwegen te zien. Ingenieur Frederik Willem Conrad stond aan de basis van de aanleg van de eerste spoorlijn in Nederland. De tentoonstelling ‘F.W. Conrad, spoorwegpionier’ toont een overzicht van zijn leven en werk. Bij ‘Iconen van het spoor’ zijn de oudste stoomlocomotieven van Europa te zien. Locs uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Zweden vertellen het verhaal van het begin van de spoorwegen in Europa. Zondag 21 september is de laatste kans om deze unieke locomotieven bij elkaar te aanschouwen.
Geen opmerkingen: