Connexxion wint aanbesteding openbaar vervoer in Haarlem-IJmond
De provincie Noord-Holland heeft het openbaar vervoer in Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort voor de periode december 2015 t/m december 2025 aan Connexxion gegund. Op 13 december 2015 start Connexxion met 16 elektrische bussen, 28 schone dieselbussen en 56 bussen die rijden op groen gas.
Het busvervoer in Haarlem-IJmond kent binnen 4 jaar de minste uitstoot van CO2 en fijnstof. Door de inzet van (uiteindelijk) 78 elektrische bussen is een groot deel van de vloot zonder emissie (Zero Emissie). Het nieuwe wagenpark wordt gefaseerd ingevoerd. Dat biedt Connexxion de mogelijkheid om samen met onder meer TNO uitgebreid te onderzoeken welke ZE-bussen, in combinatie met de bijbehorende laadinfrastructuur, technisch, functioneel en economisch de beste keus zijn. De 56 aardgasbussen rijden tot 1 januari 2019 en gaan rijden op groen gas.
Connexxion gaat bij de start van de concessie rijden met 16 elektrische bussen, waarvan er 9 worden ingezet op de lijnen 4 en 14. Met de overige 7 bussen worden proeven gedaan om te onderzoeken welk type bus het meest geschikt is om in 2019 de bussen op groen gas te vervangen door elektrische bussen. Deze aanpak leidt bij de start van de concessie al tot een afname van de CO2-uitstoot van 60%. Ook wordt een sterke reductie van andere vervuilende stoffen en geluid gerealiseerd.
Connexxion zet in op een aantal verbeteringen zoals:
Het busvervoer in Haarlem-IJmond kent binnen 4 jaar de minste uitstoot van CO2 en fijnstof. Door de inzet van (uiteindelijk) 78 elektrische bussen is een groot deel van de vloot zonder emissie (Zero Emissie). Het nieuwe wagenpark wordt gefaseerd ingevoerd. Dat biedt Connexxion de mogelijkheid om samen met onder meer TNO uitgebreid te onderzoeken welke ZE-bussen, in combinatie met de bijbehorende laadinfrastructuur, technisch, functioneel en economisch de beste keus zijn. De 56 aardgasbussen rijden tot 1 januari 2019 en gaan rijden op groen gas.
Connexxion gaat bij de start van de concessie rijden met 16 elektrische bussen, waarvan er 9 worden ingezet op de lijnen 4 en 14. Met de overige 7 bussen worden proeven gedaan om te onderzoeken welk type bus het meest geschikt is om in 2019 de bussen op groen gas te vervangen door elektrische bussen. Deze aanpak leidt bij de start van de concessie al tot een afname van de CO2-uitstoot van 60%. Ook wordt een sterke reductie van andere vervuilende stoffen en geluid gerealiseerd.
Connexxion zet in op een aantal verbeteringen zoals:
- In Beverwijk wordt lijn 73 (Haarlem-Schalkwijk - Uitgeest) versneld door een andere route te rijden en gaat lijn 74 op een deel van de huidige route van lijn 73 rijden;
- Er rijden vaker bussen op lijn 82 (Amsterdam - Sloterdijk - IJmuiden);
- Het traject van R-netlijn 385 (huidige lijn 75 Haarlem - IJmuiden) krijgt overdag een hogere frequentie met tenminste een 10-minutendienst en alle nachten van de week een uurdienst;
- Lijn 74 (Castricum - Beverwijk - IJmuiden) wordt van Beverwijk verlengd naar Castricum. Op het deel van lijn 74 tussen Beverwijk en IJmuiden wordt in de spits een kwartierdienst aangeboden in plaats van een halfuurdienst;
- De route van lijn 3 (Haarlem-Schalkwijk - IJmuiden) wordt in IJmuiden verlengd naar de Dennekoplaan, waardoor lijn 82 haltes kan overslaan en versneld wordt.
Geen opmerkingen: