Rover wil oplossing trage sprinter naar Zandvoort
Rover wil met NS op zoek naar een oplossing voor de lange tijd die de sprinter Amsterdam – Zandvoort meerder malen per dag moet wachten op station Haarlem. Dat
schrijft Rover aan NS. Meerder reizigers hebben al geklaagd over het
lange stationnement.
In 1997 maakte NS nog reclame op een Amsterdamse tram voor de vlotte verbinding naar Zandvoort, in 31 minuten. Anno 2015 kan dit niet meer: maar liefst 13 keer per dag doet de sprinter 40 minuten over de reis. Oorzaak is het voorrang geven aan goederenvervoer van en naar Beverwijk, waardoor de sprinter maar liefst 10 minuten moet wachten op station Haarlem. Ook in de spits en op dagen met veel strandvervoer.
De consumentenorganisaties in het Locov hebben al eerder kritisch gereageerd op deze dienstregeling en toen het advies gegeven om te kijken of een oplossing met minder reizigershinder mogelijk was. Desondanks kwam NS de huidige regeling overeen met ProRail en goederenvervoerders. Rover is ontevreden met het besluit en wil dat NS zich meer inzet voor de reizigers naar Overveen en Zandvoort.
Reclametram NS verbinding Zandvoort“Zoals te verwachten was, krijgen wij hierover nu de nodige klachten van reizigers. En in het zomerseizoen zullen strandgangers en duinwandelaars de sloom geworden treinverbinding ook niet erg waarderen”, schrijft Rover aan NS. Rover vindt dat goederenvervoer geen voorrang boven stadsgewestelijk vervoer zou moeten krijgen. “Dit lijkt ons in strijd met de prioriteitsvolgorde die de overheid heeft vastgesteld voor de capaciteitsverdeling op het spoor.”
Rover wil graag meedenken over een betere oplossing door bijvoorbeeld het aanpassen van vertreksporen en/of –tijden en denkt dat het minimaal mogelijk is om het stationnement terug te brengen tot 5 minuten.
In 1997 maakte NS nog reclame op een Amsterdamse tram voor de vlotte verbinding naar Zandvoort, in 31 minuten. Anno 2015 kan dit niet meer: maar liefst 13 keer per dag doet de sprinter 40 minuten over de reis. Oorzaak is het voorrang geven aan goederenvervoer van en naar Beverwijk, waardoor de sprinter maar liefst 10 minuten moet wachten op station Haarlem. Ook in de spits en op dagen met veel strandvervoer.
De consumentenorganisaties in het Locov hebben al eerder kritisch gereageerd op deze dienstregeling en toen het advies gegeven om te kijken of een oplossing met minder reizigershinder mogelijk was. Desondanks kwam NS de huidige regeling overeen met ProRail en goederenvervoerders. Rover is ontevreden met het besluit en wil dat NS zich meer inzet voor de reizigers naar Overveen en Zandvoort.
Reclametram NS verbinding Zandvoort“Zoals te verwachten was, krijgen wij hierover nu de nodige klachten van reizigers. En in het zomerseizoen zullen strandgangers en duinwandelaars de sloom geworden treinverbinding ook niet erg waarderen”, schrijft Rover aan NS. Rover vindt dat goederenvervoer geen voorrang boven stadsgewestelijk vervoer zou moeten krijgen. “Dit lijkt ons in strijd met de prioriteitsvolgorde die de overheid heeft vastgesteld voor de capaciteitsverdeling op het spoor.”
Rover wil graag meedenken over een betere oplossing door bijvoorbeeld het aanpassen van vertreksporen en/of –tijden en denkt dat het minimaal mogelijk is om het stationnement terug te brengen tot 5 minuten.
Geen opmerkingen: