Oosterspoorbaan (zuid) wordt groene boulevard
Prorail draagt een deel van de ongebruikte Oosterspoorbaan over aan de gemeente. Dit gebied biedt kansen voor de ontwikkeling van een groene boulevard in de stad, met behoud van enkele karakteristieke elementen van de spoorbaan. De gemeente Utrecht wil de Oosterspoorbaan graag samen met bewoners herontwikkelen.
Eind 2012 is de Oosterspoorbaan (het spoor ten zuiden van het Spoorwegmuseum) ‘losgeknipt’ van het spoornetwerk en buiten gebruik gesteld. Het betreft een strook van circa 900 meter lang met een oppervlakte van circa 22.000m2. Door de overdracht van Prorail naar de gemeente kan het gebied in één keer worden aangepakt.
Omwonenden zijn enthousiast en kunnen ideeën en plannen voor de toekomst van de Oosterspoorbaan indienen. Samen met de Stichting Oosterspoorbaan en Happyland Collective gaat gemeente Utrecht dinsdagavond 13 januari in gesprek met bewoners over de toekomst van de Oosterspoorbaan en de mogelijkheden voor het realiseren van een toekomstige groene verbinding. Samen zal gewerkt worden aan de uitwerking van de plannen.
Voordat de gemeente de gronden in beheer neemt verwijdert ProRail nog de spoorrails, het ballastbed en de vervuilde grond onder de sporen. In 2015 valt het zuidelijk deel van de Oosterspoorbaan tussen de Abstederdijk en de Gansstraat vrij. Het deel van de Gansstraat naar het hoofdspoor Utrecht-Arnhem blijft voorlopig in gebruik als werkweg. Dit deel wordt pas over een paar jaar overgedragen aan de gemeente.
Zolang er geen besluit is genomen over de toekomst van de Oosterspoorbaan, blijven de inrichting en het gebruik van de grondstrook onveranderd.
Geen opmerkingen: