Uitgewerkte plannen Hoofdstation Groningen gepresenteerd
De uitgewerkte plannen voor het Hoofdstation in Groningen zijn bekend. Er komt een fietstunnel en een nieuwe fietsenstalling aan de zuidzijde van het station. Daarnaast worden de sporen en perrons uitgebreid. De plannen werden op vrijdag 23 januari gepresenteerd, onder meer door gedeputeerde Mark Boumans.
De aanpak van het Hoofdstation is nodig om in de groei van het aantal reizigers in de toekomst goed op te kunnen vangen. Zo zorgt de tunnel voor fietsers en voetgangers ervoor dat het makkelijker wordt om de zuidkant van het stationsgebied te bereiken. Aan de zuidkant komt bovendien een nieuwe fietsenstalling die ruimte moet bieden aan 5.000 fietsen. Daarmee wordt ingespeeld op de behoefte aan meer fietsplekken voor de komende jaren. Naar verwachting zijn er in 2020 15.000 plaatsen nodig en in 2030 17.500.
Verder worden de perrons uitgebreid. Doordat de huidige sporen 1, 2 en 3 worden gedempt, ontstaat er een ruim perronplein waar ruimte is voor nieuwe winkels en terrassen. Het perronplein en het monumentale stationsgebouw krijgen in de ontwerpen een prominente plek.
De plannen zijn uitgewerkt door de stuurgroep van het project Groningen Spoorzone, waarin de provincie Groningen, gemeente Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu samenwerken. De gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten moeten de plannen nog goedkeuren. De begroting voor de plannen sluit op ruim 275 miljoen euro.
De aanpak van het Hoofdstation is nodig om in de groei van het aantal reizigers in de toekomst goed op te kunnen vangen. Zo zorgt de tunnel voor fietsers en voetgangers ervoor dat het makkelijker wordt om de zuidkant van het stationsgebied te bereiken. Aan de zuidkant komt bovendien een nieuwe fietsenstalling die ruimte moet bieden aan 5.000 fietsen. Daarmee wordt ingespeeld op de behoefte aan meer fietsplekken voor de komende jaren. Naar verwachting zijn er in 2020 15.000 plaatsen nodig en in 2030 17.500.
Verder worden de perrons uitgebreid. Doordat de huidige sporen 1, 2 en 3 worden gedempt, ontstaat er een ruim perronplein waar ruimte is voor nieuwe winkels en terrassen. Het perronplein en het monumentale stationsgebouw krijgen in de ontwerpen een prominente plek.
De plannen zijn uitgewerkt door de stuurgroep van het project Groningen Spoorzone, waarin de provincie Groningen, gemeente Groningen, ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu samenwerken. De gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten moeten de plannen nog goedkeuren. De begroting voor de plannen sluit op ruim 275 miljoen euro.
Geen opmerkingen: