Nieuwe systematiek voor verdelen vergunningen passagiersvaart Amsterdam
Amsterdam gaat de vergunningen voor passagiersvaart voor grote boten vanaf 2020 anders verdelen. Grote boten (tussen de 14 en 20 meter lang en tussen de 3,75 en 4,25 meter breed) die in het centrum van de stad willen varen, worden beoordeeld aan de hand van nieuwe criteria. De beschikbare exploitatievergunningen voor grote boten worden vanaf 2020 verdeeld onder de reders met de hoogste scores op de gunningscriteria. Wanneer reders gelijk scoren, vindt voor de resterende vergunningen een loting plaats.
De nieuwe criteria zijn:
Geluidsoverlast: Hierbij wordt gekeken naar de aanwezigheid en het vermogen van de geluidsinstallatie. Met dit criterium worden reders beloond die bijvoorbeeld gebruik maken van headsets in plaats van een geluidsinstallatie.
Belasting van de grachten: varen buiten de piekuren en de lengte van het vaartuig: Om de druk op de grachten meer te spreiden, scoort een reder hoger wanneer hij buiten piekuren gaat varen. Daarnaast speelt de lengte van het vaartuig hierbij een rol.
Duurzaamheid: Amsterdam stimuleert reders die duurzame vaartuigen hebben. De uitstoot van het vaartuig geldt hierbij als criterium.
Uitstraling van het vaartuig: Bij de uitstraling van het vaartuig wordt gekeken naar bijvoorbeeld materiaalgebruik. Het beoordelen hiervan wordt door een externe adviescommissie gedaan, op basis van richtlijnen van het College.
De criteria gelden niet voor boten kleiner dan 14 meter, en reders die buiten het centrum (Vergunninggebied 1) willen varen.
Elk jaar maken naar schatting 4 miljoen mensen een rondvaart over de grachten. Momenteel zijn er zo’n 300 boten voor bedrijfsmatige passagiersvervoer actief op het Amsterdamse binnenwater. In de Nota Varen in Amsterdam, die in 2013 door de gemeenteraad is vastgesteld, heeft Amsterdam het voornemen uitgesproken het water in de stad evenwichtiger te gebruiken, met kleinere en schonere vaartuigen en een betere spreiding van het vaarverkeer. In de nota is ook een nieuw vergunningenbeleid opgenomen, waarvan de nieuwe verdeelsystematiek voor grote boten een onderdeel van is.
De nieuwe criteria zijn vrijgegeven voor inspraak. Alle mogelijke belanghebbenden worden door Waternet geïnformeerd over de mogelijkheid een inspraakreactie aan te leveren. Aanvullend hierop organiseert Waternet in januari een informatiebijeenkomst. De inspraaktermijn is verlengd van 6 naar 8 weken, om rekening te houden met de vakantieperiode in december.
De nieuwe criteria zijn:
Geluidsoverlast: Hierbij wordt gekeken naar de aanwezigheid en het vermogen van de geluidsinstallatie. Met dit criterium worden reders beloond die bijvoorbeeld gebruik maken van headsets in plaats van een geluidsinstallatie.
Belasting van de grachten: varen buiten de piekuren en de lengte van het vaartuig: Om de druk op de grachten meer te spreiden, scoort een reder hoger wanneer hij buiten piekuren gaat varen. Daarnaast speelt de lengte van het vaartuig hierbij een rol.
Duurzaamheid: Amsterdam stimuleert reders die duurzame vaartuigen hebben. De uitstoot van het vaartuig geldt hierbij als criterium.
Uitstraling van het vaartuig: Bij de uitstraling van het vaartuig wordt gekeken naar bijvoorbeeld materiaalgebruik. Het beoordelen hiervan wordt door een externe adviescommissie gedaan, op basis van richtlijnen van het College.
De criteria gelden niet voor boten kleiner dan 14 meter, en reders die buiten het centrum (Vergunninggebied 1) willen varen.
Elk jaar maken naar schatting 4 miljoen mensen een rondvaart over de grachten. Momenteel zijn er zo’n 300 boten voor bedrijfsmatige passagiersvervoer actief op het Amsterdamse binnenwater. In de Nota Varen in Amsterdam, die in 2013 door de gemeenteraad is vastgesteld, heeft Amsterdam het voornemen uitgesproken het water in de stad evenwichtiger te gebruiken, met kleinere en schonere vaartuigen en een betere spreiding van het vaarverkeer. In de nota is ook een nieuw vergunningenbeleid opgenomen, waarvan de nieuwe verdeelsystematiek voor grote boten een onderdeel van is.
De nieuwe criteria zijn vrijgegeven voor inspraak. Alle mogelijke belanghebbenden worden door Waternet geïnformeerd over de mogelijkheid een inspraakreactie aan te leveren. Aanvullend hierop organiseert Waternet in januari een informatiebijeenkomst. De inspraaktermijn is verlengd van 6 naar 8 weken, om rekening te houden met de vakantieperiode in december.
Geen opmerkingen: