'Zet Volkswagen-geld in voor spooronderhoud'
D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat 1 miljard euro wordt geïnvesteerd in het spoor. Dat wordt gefinancierd uit de compensatie die Volkswagen voor de sjoemeldiesels aan de Nederlandse Belastingdienst betaalt.
Daarmee wordt chaos op het spoor voorkomen. De staatssecretaris van Infrastructuur heeft aangegeven dat door de tekorten bij ProRail maatregelen genomen zullen moeten worden die ook de treinreizigers raken. Van Veldhoven: “Wat D66 betreft kunnen er geen drastische maatregelen worden genomen waar de reiziger de dupe van is. Zeker voor mensen die met de trein naar hun werk reizen is dat rampzalig. De treinen zitten nu al propvol. Door de tekorten bij ProRail wordt dat alleen maar erger. D66 wil dat de compensatie die Volkswagen betaalt voor de sjoemeldiesels wordt gebruikt om te voorkomen dat het een chaos wordt op het spoor.” Vandaag wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over ProRail.
De staatssecretaris van Infrastructuur heeft aangekondigd dat door de financiële chaos bij ProRail werkzaamheden overdag en doordeweeks gepland kunnen worden om te bezuinigen op arbeidskosten. Om goedkoper te werken zouden tijdens werkzaamheden stations tijdelijk gesloten kunnen worden. Stremmingen zullen langer duren. Van Veldhoven: “Daarmee wordt het een puinhoop op het spoor. D66 wil niet dat de reiziger de dupe wordt van de chaos bij ProRail. Forenzen moeten met de trein naar hun werk kunnen blijven gaan. Je voorkomt bovendien dat mensen massaal ’s ochtends in de auto stappen met nog langere files tot gevolg. Het is dus ook in het belang van de automobilist dat de treinen blijven rijden.” Voordat er extra geld wordt geïnvesteerd, wil D66 dat eerst de financiële wanorde bij ProRail is aangepakt.
Daarmee wordt chaos op het spoor voorkomen. De staatssecretaris van Infrastructuur heeft aangegeven dat door de tekorten bij ProRail maatregelen genomen zullen moeten worden die ook de treinreizigers raken. Van Veldhoven: “Wat D66 betreft kunnen er geen drastische maatregelen worden genomen waar de reiziger de dupe van is. Zeker voor mensen die met de trein naar hun werk reizen is dat rampzalig. De treinen zitten nu al propvol. Door de tekorten bij ProRail wordt dat alleen maar erger. D66 wil dat de compensatie die Volkswagen betaalt voor de sjoemeldiesels wordt gebruikt om te voorkomen dat het een chaos wordt op het spoor.” Vandaag wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over ProRail.
De staatssecretaris van Infrastructuur heeft aangekondigd dat door de financiële chaos bij ProRail werkzaamheden overdag en doordeweeks gepland kunnen worden om te bezuinigen op arbeidskosten. Om goedkoper te werken zouden tijdens werkzaamheden stations tijdelijk gesloten kunnen worden. Stremmingen zullen langer duren. Van Veldhoven: “Daarmee wordt het een puinhoop op het spoor. D66 wil niet dat de reiziger de dupe wordt van de chaos bij ProRail. Forenzen moeten met de trein naar hun werk kunnen blijven gaan. Je voorkomt bovendien dat mensen massaal ’s ochtends in de auto stappen met nog langere files tot gevolg. Het is dus ook in het belang van de automobilist dat de treinen blijven rijden.” Voordat er extra geld wordt geïnvesteerd, wil D66 dat eerst de financiële wanorde bij ProRail is aangepakt.
Geen opmerkingen: