NS neemt extra maatregelen tegen te drukke treinen
NS zet al het beschikbare materieel in om de drukte in 2016 en begin 2017 tegen te gaan. Niet-noodzakelijk onderhoud wordt gefaseerd en tot april wordt de Mat’64 toegevoegd aan de reserve. Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en in Sprintertype SLT-6 wordt de verhouding tussen de 2de en 1ste klas verbeterd. Op enkele trajecten waar het in de spits structureel te druk blijft, worden reizigers geholpen met een volwaardig busalternatief, reisinformatie op maat en andere alternatieven.
Om de enorme piekbelasting in de spits tegen te gaan, werkt NS samen met grote bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om de capaciteit op het spoor beter te benutten. NS laat kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Dit staat in het plan dat NS vandaag aan staatssecretaris Dijksma van infrastructuur en Milieu heeft aangeboden. NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor deze extra maatregelen bovenop de ca. 320 mln. die al wordt geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017.
NS voorziet voor 2016 en begin 2017 dat er in de spits op enkele trajecten hinder zal zijn voor reizigers door te drukke treinen. Deze drukte concentreert zich in de spits op enkele specifieke trajecten. Afhankelijk van de periode in het jaar komt NS in 2016 10 tot 45 rijtuigen te kort. Dit komt omdat bijna de gehele reservevloot is ingezet om het wegvallen van de Fyra op te vangen, ook stroomt de Mat’64 uit. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3% extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart. In 2016 wordt daarnaast op een groot aantal plekken gewerkt aan de verbetering van het spoor en stations, wat beperkingen voor de inzet van treinen tot gevolg heeft.
Om de verwachte drukte in 2016 en begin 2017 aan te pakken, spant NS zich naar eigen zeggen maximaal in om extra vervoersplaatsen te bieden en de hinder voor reizigers te beperken. NS zet haar hele treinvloot maximaal in, inclusief de reserves. Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden uitgespreid over een langere periode en de Mat’64 wordt tot april in reserve gehouden. Door de verhouding tussen de 1ste en 2de klasse bij het Sprintertype SLT-6 aan te passen, ontstaan meer zit- en staplaatsen voor de 2de klas.
Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis. Ook ontwikkelt NS voor specifieke spitstreinen een maatwerkaanpak om de piekbelasting te verminderen. Voor enkele trajecten waar de knelpunten naar verwachting het grootst zijn, is een plan gemaakt om tijdelijk een volwaardig busalternatief te bieden (2.800 extra zitplaatsen). Samen met de overheid, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties zet NS zich maximaal in om de capaciteit op het spoor beter te benutten en de extreme piekbelasting in de spits tegen te gaan. NS zal haar medewerkers op kantoor daarom vanaf volgend jaar buiten de spits laten reizen.
De genomen extra maatregelen zijn snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling. Dit alles kan niet voorkomen dat het druk is in 59 spitstreinen op een totaal van circa 5.000 treinritten per dag. Hiermee leveren we een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. Met de extra maatregelen is een bedrag van ongeveer 8,5 euro miljoen gemoeid, exclusief de kosten voor gerichte inzet van bussen op een aantal drukke trajecten (circa 2 Ã 3 miljoen euro per kwartaal).
Dit alles komt bovenop de sinds 2014 gedane investeringen van circa 320 miljoen euro voor nieuw materieel en de terugkeer van 29 dubbeldekkers. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste komen eind 2016 op het spoor.
Om de enorme piekbelasting in de spits tegen te gaan, werkt NS samen met grote bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om de capaciteit op het spoor beter te benutten. NS laat kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Dit staat in het plan dat NS vandaag aan staatssecretaris Dijksma van infrastructuur en Milieu heeft aangeboden. NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor deze extra maatregelen bovenop de ca. 320 mln. die al wordt geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017.
NS voorziet voor 2016 en begin 2017 dat er in de spits op enkele trajecten hinder zal zijn voor reizigers door te drukke treinen. Deze drukte concentreert zich in de spits op enkele specifieke trajecten. Afhankelijk van de periode in het jaar komt NS in 2016 10 tot 45 rijtuigen te kort. Dit komt omdat bijna de gehele reservevloot is ingezet om het wegvallen van de Fyra op te vangen, ook stroomt de Mat’64 uit. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3% extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart. In 2016 wordt daarnaast op een groot aantal plekken gewerkt aan de verbetering van het spoor en stations, wat beperkingen voor de inzet van treinen tot gevolg heeft.
Om de verwachte drukte in 2016 en begin 2017 aan te pakken, spant NS zich naar eigen zeggen maximaal in om extra vervoersplaatsen te bieden en de hinder voor reizigers te beperken. NS zet haar hele treinvloot maximaal in, inclusief de reserves. Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden uitgespreid over een langere periode en de Mat’64 wordt tot april in reserve gehouden. Door de verhouding tussen de 1ste en 2de klasse bij het Sprintertype SLT-6 aan te passen, ontstaan meer zit- en staplaatsen voor de 2de klas.
Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis. Ook ontwikkelt NS voor specifieke spitstreinen een maatwerkaanpak om de piekbelasting te verminderen. Voor enkele trajecten waar de knelpunten naar verwachting het grootst zijn, is een plan gemaakt om tijdelijk een volwaardig busalternatief te bieden (2.800 extra zitplaatsen). Samen met de overheid, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties zet NS zich maximaal in om de capaciteit op het spoor beter te benutten en de extreme piekbelasting in de spits tegen te gaan. NS zal haar medewerkers op kantoor daarom vanaf volgend jaar buiten de spits laten reizen.
De genomen extra maatregelen zijn snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling. Dit alles kan niet voorkomen dat het druk is in 59 spitstreinen op een totaal van circa 5.000 treinritten per dag. Hiermee leveren we een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. Met de extra maatregelen is een bedrag van ongeveer 8,5 euro miljoen gemoeid, exclusief de kosten voor gerichte inzet van bussen op een aantal drukke trajecten (circa 2 Ã 3 miljoen euro per kwartaal).
Dit alles komt bovenop de sinds 2014 gedane investeringen van circa 320 miljoen euro voor nieuw materieel en de terugkeer van 29 dubbeldekkers. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste komen eind 2016 op het spoor.
Geen opmerkingen: