Meer stallingsplekken voor fietsen in de binnenstad
Er is een tekort aan stallingsplekken voor de fiets in de binnenstad van Zwolle, vooral op zaterdagen komen meer mensen op de fiets naar de binnenstad dan dat er beschikbare plekken zijn. Het college van burgemeester en wethouders komt daarom in het ‘actieplan fietsparkeren’ met plannen om de stallingscapaciteit uit te breiden en met voorstellen voor het beheer, toezicht en handhaving.
De afgelopen jaren is het aantal plekken om de fiets te stallen al uitgebreid, onder andere met de mobiele fietsenrekken op het Grote Kerkplein en de Blijmarkt, de nieuwe bewaakte fietsenstalling op het Rode Torenplein en uitbreiding van de bewaakte stalling op het Meerminnenplein. Daarmee bestaat de totale capaciteit momenteel uit 2400 plekken. Op piekmoment (zaterdag, vrijdag en donderdagavond) is er vraag naar 3600 plekken, zowel in als buiten de (bewaakte) stallingen. Door de komst van de Zara en de Primark groeit de vraag nog met 200 plekken extra. Dit betekent dat er in totaal behoefte is aan 1.400 extra plekken om de fiets te stallen.
In het actieplan fietsparkeren wordt een voorstel aan de gemeenteraad gedaan om 1.500 extra plekken te realiseren door de capaciteit met 610 permanente stallingsplekken (rekken en fietsvakken) en 900 zo genaamde ‘’pop-up’’ plekken uit te breiden. De pop-up plekken zijn alleen beschikbaar op de piekmomenten. “Bij het Gasthuisplein wordt de helft van de benodigde plekken gerealiseerd in een inpandige bewaakte fietsenstalling. Naast 200 stallngsplekken komen hier onder meer ook oplaadpunten voor E-fietsen, lockers, buggies en een toilet." aldus wethouder Filip van As.
De binnenstad is de huiskamer van Zwolle, deze moet gastvrij en goed toegankelijk zijn en blijven voor iedereen. Daarom blijft op de Grote Markt de bestaande situatie, alleen stallen in de daarvoor aangewezen rekken en plekken bestaan en wordt dit uitgebreid tot het kernwinkelgebied (Diezerstraat en stegen). De bezoekers en de eigenaren van de fietsen worden hierop gewezen door speciale fietscoaches die naar dichtstbijzijnde stallingen verwijzen. Daar waar nodig zullen handhavers (BOA’s) boetes uitdelen of de fout gestalde fietsen laten verwijderen.
Als de gemeenteraad een besluit heeft genomen over het actieplan fietsparkeren worden de plannen binnenkort met direct belanghebbenden verder uitgewerkt en de locaties vervolgens geschikt gemaakt om de fiets te stallen. Daarnaast wordt elk jaar een telling gehouden om te kijken of de capaciteit nog voldoende is.
Geen opmerkingen: