RET bestelt twee nieuwe waterstofbussen
De RET breidt haar busvloot uit met twee op waterstof aangedreven elektrische bussen. Deze week tekende Pedro Peters, algemeen directeur RET, het koopcontract met Van Hool uit België.
De aanschaf van deze waterstofbussen is een vervolg op de eerdere experimenten met hybride en elektrische bussen. In totaal heeft de RET 250 bussen, daarvan zijn er straks zes elektrisch. De twee bussen kosten 850.000 euro per stuk en worden door verschillende partijen gesubsidieerd. Vanaf de zomer van 2017 worden de twee waterstofbussen ingezet in de dienstregeling van de RET. Het experiment is onderdeel van het streven zo snel mogelijk de hele busvloot emissieloos te laten rijden.
Waterstofbussen rijden altijd elektrisch. Een brandstofcel en de batterijen leveren stroom aan de elektromotoren die de wielen en andere componenten (zoals stuurbekrachtiging, airco en verwarming enzovoorts) aandrijven. Daarnaast wordt de bij het remmen vrijkomende energie teruggeleverd aan de batterijen om te worden hergebruikt voor de aandrijving. Daarmee gaan deze bussen heel efficiënt met de beschikbare energie om.
Er komt alleen schone waterdamp uit de uitlaat. Dat is goed voor de luchtkwaliteit. Daarnaast zijn waterstofbussen stiller.
De twee bussen worden in de zomer van 2017 geleverd door Van Hool uit Lier, Belgie. Deze bussen zijn zero emissie, wat betekent dat ze geen CO2 of andere luchtvervuilende stoffen uitstoten. Vergelijkbare bussen rijden ook in Oslo, Antwerpen, Aberdeen, Keulen en in Londen.
De ervaring en kennis die de RET opdoet met de waterstofbussen, gebruikt de MRDH bij toekomstige concessieverleningen.
De aanschaf van deze waterstofbussen is een vervolg op de eerdere experimenten met hybride en elektrische bussen. In totaal heeft de RET 250 bussen, daarvan zijn er straks zes elektrisch. De twee bussen kosten 850.000 euro per stuk en worden door verschillende partijen gesubsidieerd. Vanaf de zomer van 2017 worden de twee waterstofbussen ingezet in de dienstregeling van de RET. Het experiment is onderdeel van het streven zo snel mogelijk de hele busvloot emissieloos te laten rijden.
Waterstofbussen rijden altijd elektrisch. Een brandstofcel en de batterijen leveren stroom aan de elektromotoren die de wielen en andere componenten (zoals stuurbekrachtiging, airco en verwarming enzovoorts) aandrijven. Daarnaast wordt de bij het remmen vrijkomende energie teruggeleverd aan de batterijen om te worden hergebruikt voor de aandrijving. Daarmee gaan deze bussen heel efficiënt met de beschikbare energie om.
Er komt alleen schone waterdamp uit de uitlaat. Dat is goed voor de luchtkwaliteit. Daarnaast zijn waterstofbussen stiller.
De twee bussen worden in de zomer van 2017 geleverd door Van Hool uit Lier, Belgie. Deze bussen zijn zero emissie, wat betekent dat ze geen CO2 of andere luchtvervuilende stoffen uitstoten. Vergelijkbare bussen rijden ook in Oslo, Antwerpen, Aberdeen, Keulen en in Londen.
De ervaring en kennis die de RET opdoet met de waterstofbussen, gebruikt de MRDH bij toekomstige concessieverleningen.
Geen opmerkingen: