Protest Rover tegen GVB-plannen tram 24
Rover-Amsterdam vindt het onacceptabel dat tram 24 tijdelijk opgeheven dreigt te worden. De tram moet wijken omdat het GVB de sporen op het Museumplein wil vervangen voordat een alternatieve route beschikbaar is. Rover roept Stadsregio Amsterdam per brief op om met GVB in overleg te treden voor een oplossing.
In verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn rijdt tram 24 sinds 2003 een tijdelijke route via het Museumplein. De originele route, via de Ferdinand Bolstraat, is tot zeker begin 2017 nog niet beschikbaar. GVB wil echter dit jaar in mei al de sporen op het Museumplein vervangen, waardoor de tram tijdelijk moet worden opgeheven. Reizigers vanaf het Olympiaplein, Minervaplein en de Beethovenstraat-buurt verliezen hierdoor hun verbinding met het centrum en het Centraal Station.
Rover-Amsterdam voelt niets voor de plannen en heeft de Stadsregio een aantal alternatieven voorgelegd. Een optie is om lijn 24 te verleggen naar de route van tram 16, aangevuld met een pendelbuslijn over de huidige route van lijn 24. Een ander voorstel is lijn 24 te handhaven op het zuidelijk traject tot het Roelof Hartplein en daarna via de Ceintuurbaan te leiden naar Artis. Hierdoor blijven Nieuw Zuid en de Beethovenstraat door de tram bediend. De beste optie lijkt de tram te handhaven tot het Concertgebouw. Er blijven dan ook goede overstapmogelijkheden bestaan.
Het plan van GVB om de boog bij het Concertgebouw weg te halen is een zeer slecht idee, schrijft Rover aan de Stadsregio. “Het ontneemt het Vervoerbedrijf de mogelijkheden om bij calamiteiten, in bijvoorbeeld de Van Baerlestraat of op de kruising Willemsparkweg een adequate omleiding in te stellen voor lijnen 3, 5 en 12. Hier worden de reizigers mogelijk ernstig gedupeerd”.
In verband met de aanleg van de Noord-Zuidlijn rijdt tram 24 sinds 2003 een tijdelijke route via het Museumplein. De originele route, via de Ferdinand Bolstraat, is tot zeker begin 2017 nog niet beschikbaar. GVB wil echter dit jaar in mei al de sporen op het Museumplein vervangen, waardoor de tram tijdelijk moet worden opgeheven. Reizigers vanaf het Olympiaplein, Minervaplein en de Beethovenstraat-buurt verliezen hierdoor hun verbinding met het centrum en het Centraal Station.
Rover-Amsterdam voelt niets voor de plannen en heeft de Stadsregio een aantal alternatieven voorgelegd. Een optie is om lijn 24 te verleggen naar de route van tram 16, aangevuld met een pendelbuslijn over de huidige route van lijn 24. Een ander voorstel is lijn 24 te handhaven op het zuidelijk traject tot het Roelof Hartplein en daarna via de Ceintuurbaan te leiden naar Artis. Hierdoor blijven Nieuw Zuid en de Beethovenstraat door de tram bediend. De beste optie lijkt de tram te handhaven tot het Concertgebouw. Er blijven dan ook goede overstapmogelijkheden bestaan.
Het plan van GVB om de boog bij het Concertgebouw weg te halen is een zeer slecht idee, schrijft Rover aan de Stadsregio. “Het ontneemt het Vervoerbedrijf de mogelijkheden om bij calamiteiten, in bijvoorbeeld de Van Baerlestraat of op de kruising Willemsparkweg een adequate omleiding in te stellen voor lijnen 3, 5 en 12. Hier worden de reizigers mogelijk ernstig gedupeerd”.
Geen opmerkingen: