Dienstregeling Limburg bekend
Vanaf 11 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in Limburg van kracht. Daarmee zetten men vooral in op méér en snellere verbindingen tussen de drukke bestemmingen.
De afgelopen periode is onderzocht waar behoefte is aan méér treinen en bussen in een hogere frequentie. Dat is vertaald in de inzet van meer ritten waar vraag is, maar vooral ook in snelle en meer directe routes. Arriva heeft inzichtelijk gemaakt op welke plaatsen en tijden weinig reizigers gebruikmaken van het OV. Daar worden vaste lijndiensten vervangen en wordt maatwerk de norm. Dat wil zeggen: men rijdt met kleine busjes naar de grotere knooppunten van trein en bus. ’s Avonds en in de weekends kun je vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven.
Centraal in de nieuwe dienstregeling staan de vaste lijndiensten. Treinen rijden in de basis twee keer per uur en tussen Maastricht en Heerlen (alle dagen) en tussen Nijmegen en Venray (op werkdagen) vier keer per uur. Streekbussen rijden schema’s van minimaal twee keer per uur in de spits en één keer in de rustige uren en het weekend. Dat geldt ook voor de zogenoemde Qliners, comfortabele bussen die de knooppunten én de treinstations met elkaar verbinden; op een deel hiervan wordt vier keer per uur gereden. In de grote steden zijn de routes directer en korter en worden bestemmingen als scholen, ziekenhuizen, winkelcentra en bedrijventerreinen beter bereikbaar.
Met de nieuwe dienstregeling behoudt 95% van de huidige reizigers zijn bussen en treinen, vaak in een verbeterde versie. Voor 5% van de reizigers is naar maatwerkoplossingen gezocht en gevonden.
De afgelopen periode is onderzocht waar behoefte is aan méér treinen en bussen in een hogere frequentie. Dat is vertaald in de inzet van meer ritten waar vraag is, maar vooral ook in snelle en meer directe routes. Arriva heeft inzichtelijk gemaakt op welke plaatsen en tijden weinig reizigers gebruikmaken van het OV. Daar worden vaste lijndiensten vervangen en wordt maatwerk de norm. Dat wil zeggen: men rijdt met kleine busjes naar de grotere knooppunten van trein en bus. ’s Avonds en in de weekends kun je vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven.
Centraal in de nieuwe dienstregeling staan de vaste lijndiensten. Treinen rijden in de basis twee keer per uur en tussen Maastricht en Heerlen (alle dagen) en tussen Nijmegen en Venray (op werkdagen) vier keer per uur. Streekbussen rijden schema’s van minimaal twee keer per uur in de spits en één keer in de rustige uren en het weekend. Dat geldt ook voor de zogenoemde Qliners, comfortabele bussen die de knooppunten én de treinstations met elkaar verbinden; op een deel hiervan wordt vier keer per uur gereden. In de grote steden zijn de routes directer en korter en worden bestemmingen als scholen, ziekenhuizen, winkelcentra en bedrijventerreinen beter bereikbaar.
Met de nieuwe dienstregeling behoudt 95% van de huidige reizigers zijn bussen en treinen, vaak in een verbeterde versie. Voor 5% van de reizigers is naar maatwerkoplossingen gezocht en gevonden.
Geen opmerkingen: