Ads Top

Hoe het OV er in 2025 uit zou moeten zien

Een dezer dagen heeft Rover-voorzitter Arriƫn Kruyt in Amsterdam de visie van Rover op de (toekomstige) ordening in het OV thumb Reizigersgepresenteerd. De aanleiding voor deze eigen visie van Rover is tweeledig. Reizigers hebben last van effecten van de ordening, bijvoorbeeld doordat het OV onvoldoende als ƩƩn geheel functioneert. De spanning tussen concurrentie en samenwerking in de OV-sector leidt bij herhaling tot conflicten die de focus telkens afleiden van werken aan beter OV. Daarnaast komt het ordeningsvraagstuk binnenkort hoe dan ook op de politieke agenda, als gevolg van een aanbeveling in het Fyra-rapport en de kabinetsreactie daarop.

De visie van Rover is tot stand gekomen na gesprekken en discussies met deskundigen binnen en buiten de sector. Uiteraard is het onderwerp de afgelopen maanden ook binnen Rover uitgebreid aan de orde geweest. Uitgangspunt in de visie is dat “het aandeel van het OV in de mobiliteit moet groeien. Fundamentele keuzes in het mobiliteitsbeleid zijn nodig om de stedelijke gebieden bereikbaar te houden. Het OV heeft veel groeipotentieel, in de stedelijke gebieden is een verdubbeling mogelijk. Dit vraagt wel om samenhangende OV-netwerken. De ordening moet daar ruimte voor bieden.” In landelijke gebieden zijn andere oplossingen nodig. ‘One size fits all’-oplossingen werken niet.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.