Nieuwe pont over het IJ vaart vanaf 31 oktober
Vanaf maandag 31 oktober vaart er een nieuwe pont in Amsterdam. Het nieuwe veer is groter en schoner dan de huidige veren. Het veer wordt ingezet op de verbinding Centraal Station-Buiksloterweg. Met het nieuwe schip kunnen ongeveer 70 personen meer per vaart worden overgezet.
Het schip is vijf meter langer dan de schepen die op dit moment op de verbinding CS- Buiksloterweg varen. Afhankelijk van het aantal fietsen en scooters kunnen er straks ongeveer 310 mensen meereizen op de pont. Dat zijn er 70 meer dan nu het geval is. Vanwege de toenemende populariteit van Amsterdam-Noord is deze capaciteit hard nodig. Een tweede schip met dezelfde capaciteit is in aanbouw en wordt nog voor de zomer van 2017 verwacht.
Het schip wordt gedoopt als IJveer 60. Het is het eerste schip in de 60 serie; een nieuw schip met nieuwe aandrijving en afmetingen. Om die reden krijgt het een 60-nummering. De veren die op dit moment worden ingezet op de verbinding CS-Buiksloterweg zijn schepen uit de 50 serie.
Het schip wordt voortgestuwd door elektrisch aangedreven roerpropellers van 250 kW elk, die op hun beurt weer worden aangedreven door 4x133 kW dieselgeneratoren en accu's. Aan boord zijn 26 accu’s, goed voor 136 kWh. Uitstoot wordt gefilterd door een uitlaatgassen-nabehandeling systeem. Hiermee wordt de uitlaatemissie gereduceerd tot het niveau van tenminste Stage V, die medio 2019 van kracht zal worden.
GVB voert op dit moment de nodige testvaarten uit met dit nieuwe schip. De komende dagen is IJveer 60 al te zien op het IJ en op maandag 31 oktober wordt het officieel in gebruik genomen. Een moment waar veel Amsterdammers naar uitkijken!
Het schip is vijf meter langer dan de schepen die op dit moment op de verbinding CS- Buiksloterweg varen. Afhankelijk van het aantal fietsen en scooters kunnen er straks ongeveer 310 mensen meereizen op de pont. Dat zijn er 70 meer dan nu het geval is. Vanwege de toenemende populariteit van Amsterdam-Noord is deze capaciteit hard nodig. Een tweede schip met dezelfde capaciteit is in aanbouw en wordt nog voor de zomer van 2017 verwacht.
Het schip wordt gedoopt als IJveer 60. Het is het eerste schip in de 60 serie; een nieuw schip met nieuwe aandrijving en afmetingen. Om die reden krijgt het een 60-nummering. De veren die op dit moment worden ingezet op de verbinding CS-Buiksloterweg zijn schepen uit de 50 serie.
Het schip wordt voortgestuwd door elektrisch aangedreven roerpropellers van 250 kW elk, die op hun beurt weer worden aangedreven door 4x133 kW dieselgeneratoren en accu's. Aan boord zijn 26 accu’s, goed voor 136 kWh. Uitstoot wordt gefilterd door een uitlaatgassen-nabehandeling systeem. Hiermee wordt de uitlaatemissie gereduceerd tot het niveau van tenminste Stage V, die medio 2019 van kracht zal worden.
GVB voert op dit moment de nodige testvaarten uit met dit nieuwe schip. De komende dagen is IJveer 60 al te zien op het IJ en op maandag 31 oktober wordt het officieel in gebruik genomen. Een moment waar veel Amsterdammers naar uitkijken!
Geen opmerkingen: