Straks fietsen (meenemen) op de Hogesnelheidslijn
Wat op dit moment nog niet kan gaat NS vanaf medio volgend jaar toch mogelijk maken: een fiets meenemen in een NS-trein die via de Hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Dit is straks toegestaan als alle treinen zijn aangepast aan de veiligheidseisen die op de HSL gelden voor het meenemen van fietsen. Maar, uiteraard niet in de spits. Jaarlijks verkoopt NS ruim 750.000 Dagkaarten Fiets – er is dus duidelijk behoefte aan.
NS verbouwt een groot aantal rijtuigen om deze geschikt te maken voor het rijden over de HSL. Er wordt dan in elke trein meteen ook een voorziening gemaakt voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Elke trein krijgt daarmee een fietsvoorziening. Uiteindelijk voorziet NS 42 treinen van deze nieuwe fietsvoorzieningen. Elke NS-trein op de HSL heeft daarmee straks een fietsvoorziening: dit gaat om Intercity direct, de nieuwe Intercity Den Haag - Eindhoven en de Intercity Brussel als ook deze via de HSL rijdt.
De fietsvoorzieningen worden stap voor stap ingebouwd. Alle Intercity direct treinen zijn medio volgend jaar aangepast. In de treinen waar de fietsvoorziening al wel is ingebouwd, wordt tot die tijd duidelijk met een poster aangegeven dat het fietsendeel nog niet te gebruiken is. Zo voorkomt NS dat een reiziger op de heenweg zijn fiets wél mee mag nemen (want trein is aangepast), en op de terugweg niet (want trein is nog niet aangepast). Als alle treinen zijn aangepast krijgen de rijtuigen aan de buitenkant een duidelijke sticker om aan te geven waar de fietsvoorziening in de trein te vinden is. Het is een langgekoesterde wens van onder andere de Fietsersbond en de Tweede Kamer om fietsen mee te kunnen nemen op een HSL trein.
NS verbouwt een groot aantal rijtuigen om deze geschikt te maken voor het rijden over de HSL. Er wordt dan in elke trein meteen ook een voorziening gemaakt voor vier fietsen plus een rek voor grote stukken bagage. Elke trein krijgt daarmee een fietsvoorziening. Uiteindelijk voorziet NS 42 treinen van deze nieuwe fietsvoorzieningen. Elke NS-trein op de HSL heeft daarmee straks een fietsvoorziening: dit gaat om Intercity direct, de nieuwe Intercity Den Haag - Eindhoven en de Intercity Brussel als ook deze via de HSL rijdt.
De fietsvoorzieningen worden stap voor stap ingebouwd. Alle Intercity direct treinen zijn medio volgend jaar aangepast. In de treinen waar de fietsvoorziening al wel is ingebouwd, wordt tot die tijd duidelijk met een poster aangegeven dat het fietsendeel nog niet te gebruiken is. Zo voorkomt NS dat een reiziger op de heenweg zijn fiets wél mee mag nemen (want trein is aangepast), en op de terugweg niet (want trein is nog niet aangepast). Als alle treinen zijn aangepast krijgen de rijtuigen aan de buitenkant een duidelijke sticker om aan te geven waar de fietsvoorziening in de trein te vinden is. Het is een langgekoesterde wens van onder andere de Fietsersbond en de Tweede Kamer om fietsen mee te kunnen nemen op een HSL trein.
Geen opmerkingen: