Hoe zit het met de DDZ6?
NS zal bij de nieuwe dienstregeling niet langer standaard twee conducteurs mee laten rijden op een bepaald soort dubbeldekstrein (DDZ6).
NS rijdt met verschillende soorten treinen. Men heeft een ‘vloot’ met ongeveer 635 treinstellen waarvan 255 dubbeldekstreinen van verschillende types. Van deze 255 dubbeldekstreinen zijn er 20 van het type DDZ6. Dat zijn oudere dubbeldekkers die zijn gerenoveerd. Deze DDZ-treinen bestaan uit 6 afzonderlijke compartimenten (zogenaamde ‘bakken’). Op deze treinen reden altijd standaard 2 conducteurs. Bij alle andere dubbeldekkers doen we dat pas vanaf 8 ‘bakken’. DDZ6 is op dit vlak dus een vreemde eend in de bijt.
NS wil stoppen met deze uitzonderingspositie voor twintig treinen en heeft dus besloten om de inzet van conducteurs op de verschillende treinsoorten hetzelfde in te richten. Ook bij DDZ6 komt daarmee de norm voor duo-bezetting ook op 8 bakken te liggen.
Het huidige verschil tussen de DDZ6 en de andere dubbeldekstreinen zorgt soms voor een personele puzzel. Als er bijvoorbeeld een storing is wil NS dat reizigers daar zo min mogelijk last van hebben. Dan rijden men soms een andere treintype dan gepland. Als er dan ineens een DDZ6 komt voorrijden terwijl er gerekend was op een andere dubbeldekker, dan moet er op stel en sprong een extra conducteur gezocht worden. Dit besluit zorgt er voor dat NS de dubbeldekstreinen flexibeler kan inzetten.
NS rijdt met verschillende soorten treinen. Men heeft een ‘vloot’ met ongeveer 635 treinstellen waarvan 255 dubbeldekstreinen van verschillende types. Van deze 255 dubbeldekstreinen zijn er 20 van het type DDZ6. Dat zijn oudere dubbeldekkers die zijn gerenoveerd. Deze DDZ-treinen bestaan uit 6 afzonderlijke compartimenten (zogenaamde ‘bakken’). Op deze treinen reden altijd standaard 2 conducteurs. Bij alle andere dubbeldekkers doen we dat pas vanaf 8 ‘bakken’. DDZ6 is op dit vlak dus een vreemde eend in de bijt.
NS wil stoppen met deze uitzonderingspositie voor twintig treinen en heeft dus besloten om de inzet van conducteurs op de verschillende treinsoorten hetzelfde in te richten. Ook bij DDZ6 komt daarmee de norm voor duo-bezetting ook op 8 bakken te liggen.
Het huidige verschil tussen de DDZ6 en de andere dubbeldekstreinen zorgt soms voor een personele puzzel. Als er bijvoorbeeld een storing is wil NS dat reizigers daar zo min mogelijk last van hebben. Dan rijden men soms een andere treintype dan gepland. Als er dan ineens een DDZ6 komt voorrijden terwijl er gerekend was op een andere dubbeldekker, dan moet er op stel en sprong een extra conducteur gezocht worden. Dit besluit zorgt er voor dat NS de dubbeldekstreinen flexibeler kan inzetten.
Geen opmerkingen: