Gemeenten en provincie naar 100.000 elektrische voertuigen
Brabant moet snel accelereren naar 100.000 elektrische voertuigen met de bijbehorende slimme laadinfrastructuur. Hiervoor hebben de gemeenten Breda, Tilburg en Helmond en de provincie een samenwerkingsovereenkomst getekendtijdens de Klimaattop in Breda.
Brabant heeft in Europees perspectief een koploperspositie in zowel het aantal elektrische auto’s als een uitgebreide en slimme infrastructuur om die auto’s te laden. Met relatief veel elektrische auto’s, een van de grootste Europese busvloten, de productielijn voor elektrische vrachtwagens bij DAF, het Europees hoofdkantoor van Tesla en een historie van high tech innovaties heeft Brabant goud in handen. De grote steden en provincie willen die positie verder uitbouwen om de CO2-uitstoot te verminderen en Brabant een goede economische positie geven in deze groeimarkt.
Centraal in de aanpak van de Brabantse overheden staat de koppeling tussen elektrisch vervoer en duurzaam opgewekte energie. Elektrisch rijden op zon- of windenergie beperkt de uitstoot van CO2heel sterk. Daarnaast is elektrisch rijden op duurzame energie in potentie een stuk goedkoper dan op grijze energie. Een ten slotte zorgt een groot aantal elektrische auto’s voor een enorme uitbreiding van de opslagcapaciteit voor duurzame energie. Als iemand even niet hoeft te rijden zou hij de energie in zijn auto ook moeten kunnen gebruiken om zijn huishouden te laten draaien.
De gemeenten en de provincie gaan met stimuleringsregelingen en campagnes de groei vanelektrisch vervoer bevorderen. Voorbeelden van de stimuleringsregelingen zijn pilots met elektrische deelauto-concepten, een pilot om met marktpartijen 50 elektrische vrachtwagens in te zetten, onderzoek naar nieuwe laad-los-plaatsen voor elektrisch goederentransport in steden en de verdere ontwikkeling van emissieloos busvervoer.
Samen met Enexis en marktpartijen investeren de Brabantse overheden € 3,9 miljoen in de innovatie van de laadinfrastructuur. De provincie stimuleert met enkele demo-projecten het laden met duurzame energie thuis en via het openbare netwerk. Elektrisch rijden op duurzaam opgewekte energie heeft de potentie goedkoper te worden dan benzine of diesel. Met ruim 40 projecten experimenteren de gemeenten met verbeteringen in de laadinfrastructuur. Voorbeelden hiervan zijn concentraties van laadpunten in zogenaamde laadstraten of –pleinen, onderzoek naar snellaadpunten op hoofdroutes en een structurele benadering voor nieuwe laadpalen in plaats van op aanvraag.
Brabant heeft in Europees perspectief een koploperspositie in zowel het aantal elektrische auto’s als een uitgebreide en slimme infrastructuur om die auto’s te laden. Met relatief veel elektrische auto’s, een van de grootste Europese busvloten, de productielijn voor elektrische vrachtwagens bij DAF, het Europees hoofdkantoor van Tesla en een historie van high tech innovaties heeft Brabant goud in handen. De grote steden en provincie willen die positie verder uitbouwen om de CO2-uitstoot te verminderen en Brabant een goede economische positie geven in deze groeimarkt.
Centraal in de aanpak van de Brabantse overheden staat de koppeling tussen elektrisch vervoer en duurzaam opgewekte energie. Elektrisch rijden op zon- of windenergie beperkt de uitstoot van CO2heel sterk. Daarnaast is elektrisch rijden op duurzame energie in potentie een stuk goedkoper dan op grijze energie. Een ten slotte zorgt een groot aantal elektrische auto’s voor een enorme uitbreiding van de opslagcapaciteit voor duurzame energie. Als iemand even niet hoeft te rijden zou hij de energie in zijn auto ook moeten kunnen gebruiken om zijn huishouden te laten draaien.
De gemeenten en de provincie gaan met stimuleringsregelingen en campagnes de groei vanelektrisch vervoer bevorderen. Voorbeelden van de stimuleringsregelingen zijn pilots met elektrische deelauto-concepten, een pilot om met marktpartijen 50 elektrische vrachtwagens in te zetten, onderzoek naar nieuwe laad-los-plaatsen voor elektrisch goederentransport in steden en de verdere ontwikkeling van emissieloos busvervoer.
Samen met Enexis en marktpartijen investeren de Brabantse overheden € 3,9 miljoen in de innovatie van de laadinfrastructuur. De provincie stimuleert met enkele demo-projecten het laden met duurzame energie thuis en via het openbare netwerk. Elektrisch rijden op duurzaam opgewekte energie heeft de potentie goedkoper te worden dan benzine of diesel. Met ruim 40 projecten experimenteren de gemeenten met verbeteringen in de laadinfrastructuur. Voorbeelden hiervan zijn concentraties van laadpunten in zogenaamde laadstraten of –pleinen, onderzoek naar snellaadpunten op hoofdroutes en een structurele benadering voor nieuwe laadpalen in plaats van op aanvraag.
Geen opmerkingen: