OV loket: OV-reiziger betaalt soms te veel
Wie reist met het openbaar vervoer betaalt nogal eens meer dan nodig is, zo stelt het OV loket. Dat kan gelden voor reizigers die met een kortingsabonnement in de trein zitten; zij betalen soms meer dan de ritprijs zonder kortingsabonnement.
Ook als de poortjes op een station gesloten zijn, zoals op Amsterdam Sloterdijk, kan het voorkomen dat reizigers moeten uit- en inchecken om over te kunnen stappen. Er kan dan extra geld worden afgeschreven van hun OV-chipkaart.
Het OV loket waarschuwt hiervoor in zijn nieuwste kwartaalrapportage, De kern van het probleem is dat de systemen die gebruikt worden niet in staat zijn om per reiziger vast te stellen wat voor hem of haar het meest gunstige tarief is. Dat reizigers met een kortingsabonnement teveel betalen, doet zich vooral voor als ze deels in en deels buiten de spits reizen en ook nog eens met meer dan één vervoerder (bijvoorbeeld NS en Connexxion). In de prijs van de reis wordt in dat geval een extra instaptarief verwerkt, terwijl een bepaalde (langeafstands-)korting deels verloren gaat.
Ook als de poortjes op een station gesloten zijn, zoals op Amsterdam Sloterdijk, kan het voorkomen dat reizigers moeten uit- en inchecken om over te kunnen stappen. Er kan dan extra geld worden afgeschreven van hun OV-chipkaart.
Het OV loket waarschuwt hiervoor in zijn nieuwste kwartaalrapportage, De kern van het probleem is dat de systemen die gebruikt worden niet in staat zijn om per reiziger vast te stellen wat voor hem of haar het meest gunstige tarief is. Dat reizigers met een kortingsabonnement teveel betalen, doet zich vooral voor als ze deels in en deels buiten de spits reizen en ook nog eens met meer dan één vervoerder (bijvoorbeeld NS en Connexxion). In de prijs van de reis wordt in dat geval een extra instaptarief verwerkt, terwijl een bepaalde (langeafstands-)korting deels verloren gaat.
Geen opmerkingen: