Studie naar spitssneltrein en dubbelspoor Arnhem-Doetinchem
Spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem-de Huet maakt ook de introductie van een RegioExpres mogelijk. Dit is een sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. De treinreis wordt hierdoor 13 tot 20 minuten korter. Dit blijkt uit de eerste fase van de studie naar verdere verbetering van de dienstregeling Arnhem-Winterswijk. Provinciale Staten gaan in juni 2018 over het voorstel praten.
De RegioExpres is een Nederlandse variant op een model dat in Duitsland meer gebruikt wordt: de Regionaal Express. De RegioExpres is een sneltrein die in beide richtingen in de brede spits 1 keer per uur gaat rijden. De RegioExpres rijdt als sneltrein zonder stop tussen Arnhem-Doetinchem en dan door als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. Tussen Winterswijk en Doetinchem verandert het aantal treinen per uur niet. De RegioExpres is de vijfde trein tussen Arnhem en Doetinchem en vergroot de bereikbaarheid van de Liemers en Achterhoek aanzienlijk. Reizigers kunnen dan ook sneller overstappen op de intercity’s naar de Randstad en Nijmegen.
Provincie Gelderland, vervoerders Arriva, Connexxion, ProRail én regio Achterhoek voerden samen het onderzoek uit. De spoorverdubbeling en de introductie van de sneltrein zouden over kunnen 5 tot 7 jaar klaar kunnen zijn.
De RegioExpres is een Nederlandse variant op een model dat in Duitsland meer gebruikt wordt: de Regionaal Express. De RegioExpres is een sneltrein die in beide richtingen in de brede spits 1 keer per uur gaat rijden. De RegioExpres rijdt als sneltrein zonder stop tussen Arnhem-Doetinchem en dan door als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. Tussen Winterswijk en Doetinchem verandert het aantal treinen per uur niet. De RegioExpres is de vijfde trein tussen Arnhem en Doetinchem en vergroot de bereikbaarheid van de Liemers en Achterhoek aanzienlijk. Reizigers kunnen dan ook sneller overstappen op de intercity’s naar de Randstad en Nijmegen.
Provincie Gelderland, vervoerders Arriva, Connexxion, ProRail én regio Achterhoek voerden samen het onderzoek uit. De spoorverdubbeling en de introductie van de sneltrein zouden over kunnen 5 tot 7 jaar klaar kunnen zijn.
Geen opmerkingen: