Woensdag toch stakingen streekvervoer
Hoewel de organisatie begrip heeft van het doel van de vakbonden, vindt Rover de aangekondigde staking voor komende woensdag in het streekvervoer buitenproportioneel. Rover wil dat betrokken partijen een actievere rol gaan spelen in het oplossen van het conflict.
Rover werd vorige week verrast door de aankondiging van de bonden dat zij vanaf maandag voor onbepaalde tijd (FNV) respectievelijk 72 uur (CNV) wilden gaan staken. Inmiddels is deze staking opgeschoven naar woensdag, waarbij er 72 uur geen streekbussen zullen rijden. Dit geldt ook voor bepaalde regionale treindiensten. Door de meerdaagse stakingen worden buitengewoon veel reizigers gedupeerd. Er zijn dan ook al veel klachten binnengekomen bij over de stakingen, onder meer van studenten die in de knel komen met tentamens.
De bonden willen onder meer dat er meer ruimte in de dienstregeling wordt ingebouwd voor pauzes voor buschauffeurs, zodat zij tijd hebben voor een toiletbezoek. Rover herkent de nadelen van een krappe dienstregeling. Ook voor reizigers is voldoende rusttijd aan het eindpunt van belang. Op dit moment leidt verkeershinder al snel tot vertraging, ook op de volgende rit, omdat er weinig ruimte zit in dienstregelingen om dit op te vangen. Rover vindt dat overheden meer zouden kunnen en moeten doen om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren, bijvoorbeeld door vrije banen op filegevoelige trajecten en meer prioriteit bij verkeerslichten.
Rover wil dat alle betrokken partijen zich maximaal inzetten om een einde te brengen aan het conflict. Daarmee doelt Rover ook op de diverse overheden die verantwoordelijk zijn voor het verlenen van de concessies waarbinnen het streekvervoer rijdt. Maar ook gemeenten die bijvoorbeeld busbanen kunnen aanleggen om de bus buiten de file te houden. Deze partijen lijken zich tot nu toe in stilzwijgen te hullen.
Rover werd vorige week verrast door de aankondiging van de bonden dat zij vanaf maandag voor onbepaalde tijd (FNV) respectievelijk 72 uur (CNV) wilden gaan staken. Inmiddels is deze staking opgeschoven naar woensdag, waarbij er 72 uur geen streekbussen zullen rijden. Dit geldt ook voor bepaalde regionale treindiensten. Door de meerdaagse stakingen worden buitengewoon veel reizigers gedupeerd. Er zijn dan ook al veel klachten binnengekomen bij over de stakingen, onder meer van studenten die in de knel komen met tentamens.
De bonden willen onder meer dat er meer ruimte in de dienstregeling wordt ingebouwd voor pauzes voor buschauffeurs, zodat zij tijd hebben voor een toiletbezoek. Rover herkent de nadelen van een krappe dienstregeling. Ook voor reizigers is voldoende rusttijd aan het eindpunt van belang. Op dit moment leidt verkeershinder al snel tot vertraging, ook op de volgende rit, omdat er weinig ruimte zit in dienstregelingen om dit op te vangen. Rover vindt dat overheden meer zouden kunnen en moeten doen om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren, bijvoorbeeld door vrije banen op filegevoelige trajecten en meer prioriteit bij verkeerslichten.
Rover wil dat alle betrokken partijen zich maximaal inzetten om een einde te brengen aan het conflict. Daarmee doelt Rover ook op de diverse overheden die verantwoordelijk zijn voor het verlenen van de concessies waarbinnen het streekvervoer rijdt. Maar ook gemeenten die bijvoorbeeld busbanen kunnen aanleggen om de bus buiten de file te houden. Deze partijen lijken zich tot nu toe in stilzwijgen te hullen.
Geen opmerkingen: