1,5 miljard nodig voor Brabants OV
Om Brabantse steden ook in de toekomst met hoge frequentie in 60-90 treinminuten te bereiken vanuit de Randstad, zijn grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk. Dit vraagt alleen voor Brabant al een investering van circa 1,5 miljard euro.
Om Brabant ook voor de toekomst bereikbaar te houden via het openbaar vervoer (OV) zijn grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk. Daarvoor moeten diverse knelpunten in het spoor opgelost worden. De sterke Nederlandse economie vereist daarnaast goede internationale verbindingen tussen Amsterdam – Breda – Brussel en Den Haag – Eindhoven – Düsseldorf. Zo’n robuust OV in 2040 vraagt alleen voor Brabant al een investering van circa 1,5 miljard.
Een dezer dagen presenteerden bestuurders van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), regionale overheden en partijen in de OV-sector een pakket met richtinggevende afspraken voor de toekomst van het OV in Nederland. Kern van de ambitie is om het OV beter aan te laten sluiten bij de wensen van de reizigersvraag over 20 jaar. Naar verwachting ligt het aantal treinreizigers dan 30 tot 40% hoger dan nu. Tussen 9 grote steden in Nederland moet in 2040 elke 10 minuten een intercity rijden, er moet een drempelloos vervoer van deur-tot-deur komen met behulp van nieuwe innovatie en technieken en internationale steden als Parijs, Londen, Berlijn en Düsseldorf moeten per spoor makkelijk bereikbaar worden als alternatief voor reizen met het vliegtuig.
Om Brabant ook voor de toekomst bereikbaar te houden via het openbaar vervoer (OV) zijn grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk. Daarvoor moeten diverse knelpunten in het spoor opgelost worden. De sterke Nederlandse economie vereist daarnaast goede internationale verbindingen tussen Amsterdam – Breda – Brussel en Den Haag – Eindhoven – Düsseldorf. Zo’n robuust OV in 2040 vraagt alleen voor Brabant al een investering van circa 1,5 miljard.
Een dezer dagen presenteerden bestuurders van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), regionale overheden en partijen in de OV-sector een pakket met richtinggevende afspraken voor de toekomst van het OV in Nederland. Kern van de ambitie is om het OV beter aan te laten sluiten bij de wensen van de reizigersvraag over 20 jaar. Naar verwachting ligt het aantal treinreizigers dan 30 tot 40% hoger dan nu. Tussen 9 grote steden in Nederland moet in 2040 elke 10 minuten een intercity rijden, er moet een drempelloos vervoer van deur-tot-deur komen met behulp van nieuwe innovatie en technieken en internationale steden als Parijs, Londen, Berlijn en Düsseldorf moeten per spoor makkelijk bereikbaar worden als alternatief voor reizen met het vliegtuig.
Geen opmerkingen: