NS stelt verbeteringen dienstregeling voor bij reizigersorganisaties
NS gaat voor de dienstregeling 2020 een aantal verbeteringen voorstellen bij de reizigersorganisaties en regionale overheden. Op belangrijke punten wil NS voor reizigers een kortere reistijd en een betere overstap. Ook willen we het aantal treinen per uur waar mogelijk verhogen. Zo wordt de reistijd voor Sprinterreizigers in Noord-Nederland korter en stijgt het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht van vier naar zes per uur. Ook komen er extra Sprinters tussen Harderwijk en Amersfoort. In de zomer wil NS niet 4, maar 6 treinen per uur naar Zandvoort aan Zee.
NS wil de reis voor zoveel mogelijk reizigers verbeteren, maar dat lukt niet overal. Uit een vergelijking met de dienstregeling van 2019 blijkt dat 51.000 reizigers korter onderweg zijn. 5.500 reizigers zijn langer onderweg. Voor ongeveer 95% van de reizigers verandert de treinreis niet of nauwelijks. De dienstregeling 2020 gaat op zondag 15 december 2019 in.
Door het gebruik van nieuwe treinen kunnen de Sprinters tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Meppel 4 minuten sneller rijden. Door een betere overstap in Meppel kunnen Sprinterreizigers uit Friesland dan een kwartier sneller van en naar de Randstad reizen. Ook stellen we voor om de verdeling van de treinen over het uur op deze Friese lijn beter te maken, waardoor reizigers hier minder lang op de trein hoeven te wachten. Ongeveer 16.000 reizigers profiteren van deze veranderingen.
NS wil het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht verhogen van 4 naar 6 per uur. Zo ontstaan meer reismogelijkheden en verbeteren we de kans op een zitplaats. Ongeveer 15.000 reizigers profiteren hiervan. NS ziet het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer groeien en kiest er daarom voor om deze Intercity in de spits door te rijden naar Apeldoorn en Deventer. Het aantal treinen groeit hier van 1 naar 3 per uur. Naar verwachting hebben zo’n 1.000 dagelijkse reizigers hier baat bij . Ook is NS van plan om extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort te rijden. Deze trein rijdt vier keer in de ochtendspits richting Amersfoort en vier keer in de avondspits richting Harderwijk. Door het gebruik van nieuwe treinen wordt de Sprinter tussen Amersfoort en Zwolle twee tot drie minuten sneller.
NS wil tijdens het strandseizoen van 2020 niet vier maar zes treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee rijden. Zo verwacht NS de reizigersvraag bij mooi weer beter op te vangen. Eerder gaf spoorbeheerder ProRail aan dat de stroomvoorziening nog niet geschikt is om meer treinen te kunnen rijden. Nu ProRail bezig is met een plan van aanpak voor deze lijn, heeft NS besloten deze extra treinen al in de plannen op te nemen.
Het is voor reizigers belangrijk dat zij een goede overstap hebben op bus , tram, metro en treinen van andere vervoerders. NS voert daarover samen met ProRail overleg met regionale overheden en de andere vervoerders. Na advies van regionale overheden en de reizigersorganisaties zal NS in april de definitieve capaciteit voor de dienstregeling aanvragen bij ProRail.
NS wil de reis voor zoveel mogelijk reizigers verbeteren, maar dat lukt niet overal. Uit een vergelijking met de dienstregeling van 2019 blijkt dat 51.000 reizigers korter onderweg zijn. 5.500 reizigers zijn langer onderweg. Voor ongeveer 95% van de reizigers verandert de treinreis niet of nauwelijks. De dienstregeling 2020 gaat op zondag 15 december 2019 in.
Door het gebruik van nieuwe treinen kunnen de Sprinters tussen Groningen en Zwolle en tussen Leeuwarden en Meppel 4 minuten sneller rijden. Door een betere overstap in Meppel kunnen Sprinterreizigers uit Friesland dan een kwartier sneller van en naar de Randstad reizen. Ook stellen we voor om de verdeling van de treinen over het uur op deze Friese lijn beter te maken, waardoor reizigers hier minder lang op de trein hoeven te wachten. Ongeveer 16.000 reizigers profiteren van deze veranderingen.
NS wil het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht verhogen van 4 naar 6 per uur. Zo ontstaan meer reismogelijkheden en verbeteren we de kans op een zitplaats. Ongeveer 15.000 reizigers profiteren hiervan. NS ziet het aantal reizigers tussen Utrecht en Deventer groeien en kiest er daarom voor om deze Intercity in de spits door te rijden naar Apeldoorn en Deventer. Het aantal treinen groeit hier van 1 naar 3 per uur. Naar verwachting hebben zo’n 1.000 dagelijkse reizigers hier baat bij . Ook is NS van plan om extra treinen tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort te rijden. Deze trein rijdt vier keer in de ochtendspits richting Amersfoort en vier keer in de avondspits richting Harderwijk. Door het gebruik van nieuwe treinen wordt de Sprinter tussen Amersfoort en Zwolle twee tot drie minuten sneller.
NS wil tijdens het strandseizoen van 2020 niet vier maar zes treinen per uur tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee rijden. Zo verwacht NS de reizigersvraag bij mooi weer beter op te vangen. Eerder gaf spoorbeheerder ProRail aan dat de stroomvoorziening nog niet geschikt is om meer treinen te kunnen rijden. Nu ProRail bezig is met een plan van aanpak voor deze lijn, heeft NS besloten deze extra treinen al in de plannen op te nemen.
Het is voor reizigers belangrijk dat zij een goede overstap hebben op bus , tram, metro en treinen van andere vervoerders. NS voert daarover samen met ProRail overleg met regionale overheden en de andere vervoerders. Na advies van regionale overheden en de reizigersorganisaties zal NS in april de definitieve capaciteit voor de dienstregeling aanvragen bij ProRail.
Geen opmerkingen: