Ambitieuze plannen voor station Amsterdam Sloterdijk
ProRail, NS, gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam hebben de ambitie om van station Amsterdam Sloterdijk een modern, toekomstbestendig OV-knooppunt te maken. Vandaag hebben zij een intentieovereenkomst getekend om de mogelijkheden daarvoor te verkennen. De aandachtspunten voor ProRail hierin zijn trillinghinder, externe veiligheid en voldoende capaciteit voor reizigers- en goederenvervoer.
Door betrokken partijen wordt onderzocht hoe Sloterdijk kan uitgroeien tot een overzichtelijk en comfortbal stationsgebied met goede faciliteiten. Astrid Bunt, directeur stations: “De enorme groei van woningen in de regio Amsterdam, en rond Sloterdijk, betekent echt wat. Voor het station, de stationsomgeving en de infra. Daarop moeten we gaan anticiperen, en dat gaan we nu verder met elkaar integraal in kaart brengen.”
Rond Sloterdijk zijn nu nog veel kantoren gevestigd. Tot 2040 kunnen er zeker 5000 à 7500 nieuwe woningen bijkomen, en ook veel groen. De verwachting is dat de reizigersgroei flink zal toenemen, ook door de ontwikkeling van de buurt Haven-Stad, ten noorden van het stationsgebied. Station Sloterdijk heeft op dit moment nog voldoende capaciteit, maar dit gaat wringen in de toekomst. Behalve het verbeteren van de beleving en de oriëntatie van reizigers in en om het station, wordt ook onderzoek gedaan naar sterkere verbindingen tussen woon- en werkgebieden. Daarnaast wordt gekeken hoe Sloterdijk als OV-knooppunt, waar verschillende vormen van OV en ander vervoer samen komen, kan worden versterkt.
Op dit moment willen alle betrokken partners opbrengsten uit vastgoedontwikkeling gebruiken voor aanpassingen en verbeteringen van station Amsterdam Sloterdijk. Dat is een onorthodoxe vorm van financiering. Verbetering van spoor-infrastructuur kan daardoor mogelijk niet langer puur en alleen afhankelijk zijn van de financiering door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar mede lokaal ontwikkeld en deels gefinancierd worden.
Door betrokken partijen wordt onderzocht hoe Sloterdijk kan uitgroeien tot een overzichtelijk en comfortbal stationsgebied met goede faciliteiten. Astrid Bunt, directeur stations: “De enorme groei van woningen in de regio Amsterdam, en rond Sloterdijk, betekent echt wat. Voor het station, de stationsomgeving en de infra. Daarop moeten we gaan anticiperen, en dat gaan we nu verder met elkaar integraal in kaart brengen.”
Rond Sloterdijk zijn nu nog veel kantoren gevestigd. Tot 2040 kunnen er zeker 5000 à 7500 nieuwe woningen bijkomen, en ook veel groen. De verwachting is dat de reizigersgroei flink zal toenemen, ook door de ontwikkeling van de buurt Haven-Stad, ten noorden van het stationsgebied. Station Sloterdijk heeft op dit moment nog voldoende capaciteit, maar dit gaat wringen in de toekomst. Behalve het verbeteren van de beleving en de oriëntatie van reizigers in en om het station, wordt ook onderzoek gedaan naar sterkere verbindingen tussen woon- en werkgebieden. Daarnaast wordt gekeken hoe Sloterdijk als OV-knooppunt, waar verschillende vormen van OV en ander vervoer samen komen, kan worden versterkt.
Op dit moment willen alle betrokken partners opbrengsten uit vastgoedontwikkeling gebruiken voor aanpassingen en verbeteringen van station Amsterdam Sloterdijk. Dat is een onorthodoxe vorm van financiering. Verbetering van spoor-infrastructuur kan daardoor mogelijk niet langer puur en alleen afhankelijk zijn van de financiering door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar mede lokaal ontwikkeld en deels gefinancierd worden.
Geen opmerkingen: