Proef Breng Flex stopt in december
Per december 2019 stopt de proef Breng Flex in Arnhem en Nijmegen. Belangrijkste reden is dat Breng Flex nog duur is in verhouding tot het gewone busvervoer. De provincie besteedt het jaarlijkse budget van circa € 2,5 miljoen liever in het versterken van openbaar vervoer waar veel reizigers gebruik van maken.
Samen met vervoerder Hermes (Connexxion) besloten we tot een proef met Breng Flex, om ervaring op te doen met een andere vorm van vervoer. Breng Flex bestelt u via een app. De auto of het busje rijdt u van halte tot halte. De reiziger betaalt € 3,65 per rit. De proef is geslaagd. Reizigers waarderen het nieuwe systeem, maar de kosten blijven hoog. Jaarlijks besteden we ongeveer € 2,5 miljoen aan Breng Flex. Omgerekend is dit € 25 per rit. Dit geld investeren we liever in buslijnen waar veel mensen gebruik van maken in de hele regio Arnhem/Nijmegen waaronder bijvoorbeeld ook Zevenaar en Overbetuwe vallen.
Breng Flex was een ‘extra’ systeem. Dus voor het overgrote deel van de reizigers in de regio verandert er niets. Bus, trein en regiotaxi vormen samen een goed openbaar vervoernet in de steden. Alleen bus 3 in Nijmegen komt weer terug. Op sommige lijnen wordt de dienstregeling iets aangepast bij de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling in december 2019.
Het openbaar vervoer verandert de komende jaren. Het aantal reizigers neemt nog steeds toe. Buslijnen die veel mensen gebruiken, willen we zo snel mogelijk zo comfortabel mogelijk maken. Daar waar weinig mensen gebruik maken van de bus, gaan we op zoek naar andere manieren. Meer flexibel en meer vraaggestuurd. Zo benutten we het geld voor het openbaar vervoer het beste. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. Daarom worden er veel proeven gedaan. Breng Flex was een van deze proeven.
Samen met vervoerder Hermes (Connexxion) besloten we tot een proef met Breng Flex, om ervaring op te doen met een andere vorm van vervoer. Breng Flex bestelt u via een app. De auto of het busje rijdt u van halte tot halte. De reiziger betaalt € 3,65 per rit. De proef is geslaagd. Reizigers waarderen het nieuwe systeem, maar de kosten blijven hoog. Jaarlijks besteden we ongeveer € 2,5 miljoen aan Breng Flex. Omgerekend is dit € 25 per rit. Dit geld investeren we liever in buslijnen waar veel mensen gebruik van maken in de hele regio Arnhem/Nijmegen waaronder bijvoorbeeld ook Zevenaar en Overbetuwe vallen.
Breng Flex was een ‘extra’ systeem. Dus voor het overgrote deel van de reizigers in de regio verandert er niets. Bus, trein en regiotaxi vormen samen een goed openbaar vervoernet in de steden. Alleen bus 3 in Nijmegen komt weer terug. Op sommige lijnen wordt de dienstregeling iets aangepast bij de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling in december 2019.
Het openbaar vervoer verandert de komende jaren. Het aantal reizigers neemt nog steeds toe. Buslijnen die veel mensen gebruiken, willen we zo snel mogelijk zo comfortabel mogelijk maken. Daar waar weinig mensen gebruik maken van de bus, gaan we op zoek naar andere manieren. Meer flexibel en meer vraaggestuurd. Zo benutten we het geld voor het openbaar vervoer het beste. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. Daarom worden er veel proeven gedaan. Breng Flex was een van deze proeven.
Geen opmerkingen: