Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'
Het goede nieuws: in 2025 zijn haast álle goederentreinen in Nederland geluidsarm. Dat gaat flink wat geluidsoverlast schelen langs met name de Brabantroute en de Betuweroute. Het slechte nieuws? Op het gebied van trillingen zijn ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en onderzoekers nog lang zover niet.
Dat zei Chiel Roovers, teamleider Omgevingseffecten bij ProRail onlangs tijdens het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid in het Amersfoortse Railcenter. "Met het bestrijden van geluidsoverlast lopen we veertig jaar voor op trillingoverlast. Met trillingen zijn we nog in de onderzoeksfase. We proberen te weten te komen hoe trillingen in en rond het spoor werken. En RIVM onderzoekt wat de impact op mensen is. Zodra daar meer over bekend is, kan het ministerie normen stellen, geld reserveren en duidelijkheid geven. Dat duurt echter nog wel enkele jaren."
Roovers begrijpt dat het geduld van de anderhalf miljoen mensen die op driehonderd meter van het spoor wonen danig op de proef wordt gesteld. "Het liefst zouden we de problemen morgen oplossen, maar het ontbreekt aan kennis, regels en geld. Op dit moment kunnen we alleen op basis van proeven proberen de huidige situatie op plekken waar de overlast het grootst is te verbeteren."
Roovers noemt experimentele maatregelen als under sleeper pads, dempend materiaal in het spoorgrind (ballast) zoals durflex en trillingsschermen die momenteel worden getest. Daarbij moeten de belangen van omwonenden en die van vervoerders tegen elkaar worden afgewogen. "En ik blijf erbij dat spoorgoederenvervoer een duurzame vervoersmethode is, die ruimte verdient om te groeien, maar dat moet goed in balans zijn met de leefbaarheid voor omwonenden."
Dat zei Chiel Roovers, teamleider Omgevingseffecten bij ProRail onlangs tijdens het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid in het Amersfoortse Railcenter. "Met het bestrijden van geluidsoverlast lopen we veertig jaar voor op trillingoverlast. Met trillingen zijn we nog in de onderzoeksfase. We proberen te weten te komen hoe trillingen in en rond het spoor werken. En RIVM onderzoekt wat de impact op mensen is. Zodra daar meer over bekend is, kan het ministerie normen stellen, geld reserveren en duidelijkheid geven. Dat duurt echter nog wel enkele jaren."
Roovers begrijpt dat het geduld van de anderhalf miljoen mensen die op driehonderd meter van het spoor wonen danig op de proef wordt gesteld. "Het liefst zouden we de problemen morgen oplossen, maar het ontbreekt aan kennis, regels en geld. Op dit moment kunnen we alleen op basis van proeven proberen de huidige situatie op plekken waar de overlast het grootst is te verbeteren."
Roovers noemt experimentele maatregelen als under sleeper pads, dempend materiaal in het spoorgrind (ballast) zoals durflex en trillingsschermen die momenteel worden getest. Daarbij moeten de belangen van omwonenden en die van vervoerders tegen elkaar worden afgewogen. "En ik blijf erbij dat spoorgoederenvervoer een duurzame vervoersmethode is, die ruimte verdient om te groeien, maar dat moet goed in balans zijn met de leefbaarheid voor omwonenden."
Geen opmerkingen: