Vanaf 2020 treinen van 740 meter lang op het spoor
Vanaf volgend jaar rijden er wekelijks twintig containertreinen van 740 meter lang over het Nederlandse spoor. Dat gebeurt na een succesvolle proef die ProRail vorig jaar uitvoerde.
Het gaat om containertreinen van vervoerder LTE, die via de Brabantroute bij Venlo de grens met Duitsland oversteken. Normaal gesproken hebben dergelijke treinen een lengte van 550 tot 650 meter.
Spoorgoederenvervoer speelt een belangrijke rol in de Rotterdamse haven. Het heeft echter met enorme concurrentie te maken van het vervoer over de weg. Daarom zijn spoorgoederenvervoerders gebaat bij lagere kosten. De inzet van langere treinen is een manier om die kosten te verlagen. Je hebt minder machinisten nodig en het bespaart op de huur van dure locomotieven.
Daarnaast benutten we met treinen van 740 meter lang de capaciteit van het spoor beter. En dat is goed nieuws, want de grenzen van de spoorcapaciteit komen snel dichterbij.
Het voorzichtig introduceren van 740 meter lange treinen geeft ons de kans te onderzoeken waar knelpunten op het spoor ontstaan. En hoe we die kunnen oplossen. Daarin werken we samen met de Duitse spoorsector.
Knelpunten kunnen opgelost worden door het investeren in langere sporen in de Rotterdamse haven. Langs de spoorbaan in onder andere Tilburg en Eindhoven moeten mogelijk langere wachtsporen worden aangelegd. ProRail bepaalt op basis van zijn ervaringen in de komende periode samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met de spoorgoederensector welke maatregelen wanneer nodig zijn.
Het gaat om containertreinen van vervoerder LTE, die via de Brabantroute bij Venlo de grens met Duitsland oversteken. Normaal gesproken hebben dergelijke treinen een lengte van 550 tot 650 meter.
Spoorgoederenvervoer speelt een belangrijke rol in de Rotterdamse haven. Het heeft echter met enorme concurrentie te maken van het vervoer over de weg. Daarom zijn spoorgoederenvervoerders gebaat bij lagere kosten. De inzet van langere treinen is een manier om die kosten te verlagen. Je hebt minder machinisten nodig en het bespaart op de huur van dure locomotieven.
Daarnaast benutten we met treinen van 740 meter lang de capaciteit van het spoor beter. En dat is goed nieuws, want de grenzen van de spoorcapaciteit komen snel dichterbij.
Het voorzichtig introduceren van 740 meter lange treinen geeft ons de kans te onderzoeken waar knelpunten op het spoor ontstaan. En hoe we die kunnen oplossen. Daarin werken we samen met de Duitse spoorsector.
Knelpunten kunnen opgelost worden door het investeren in langere sporen in de Rotterdamse haven. Langs de spoorbaan in onder andere Tilburg en Eindhoven moeten mogelijk langere wachtsporen worden aangelegd. ProRail bepaalt op basis van zijn ervaringen in de komende periode samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en met de spoorgoederensector welke maatregelen wanneer nodig zijn.
Geen opmerkingen: